smedberg Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Som rubriken lyder, kan man ha för starkt ljus?Jag har startat ett Fluval Edge med ny led 12x3w och ledarna sitter ju ganska nära sten och korall. (23cm högt)Hur vet man egentligen vad som är lagom? Citera
hanst Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Jag har 12 x 3 W Rb och 12 x 3 W cw till mina 31 l och kör dem på ca 40% för att inte bleka mina koraller. Att tillägga är att jag har 40 graders linser och rampen sitter ca 15 cm över vattnet.Mitt råd är att börja lågt och öka långsamt. Citera
NiXoN Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Det finns en punkt där korallerna är mättade och sedan börjar det gå åt mer energi för att skydda sig mot ljuset än vad ljuset i sig ger.Detta har dock inte varit ett vanligt problem men nu med dioderna så börjar vi nog nå en punkt där man snart kan överbelysa i extremfall.Vad som är "lagom" är lite svårt o säga då så mycket spelar in, mått, diodtyper, linser, hur hårt man driver dom etc...Men om du ligger på 1w litern så har du mer än nog. Så 12st 3w ger mer än nog till ditt kar, du kan skippa linser och fokusera mera på att hitta en bra mix med dioder för att få bra färg-blandning.http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=246394Ett exempel på en mix som används för att ta fram färger http://www.ledgroupbuy.com/ocean-coral-white///NiXoN Citera
smedberg Postat 12 september 2012 Författare Postat 12 september 2012 Jag köpte från ledgroupbuy och kör med 3xNW 5xRB 1xTV och en Ocean coral white.Jag fick en bit röd montipora som jag tycker blivit blekare, kan det vara läge att sänka lite ljus då kanske? Citera
NiXoN Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Att koraller bleknar brukar vara ett varningstecken, så ner ner rätt drastiskt och börja jobba upp dig sakta men du kommer nog inte behöva köra 100%.//NiXoN Citera
StoffeSwe Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Koraller kan bli "ljuschockade" om de plötsligt får en ökning i ljus, en korall som är rent teoretiskt klarar av starkt ljus men som under en tid levt i svagt ljus kan bli chockad om ljusförhållanden plötsligt ökar mycket, t.ex. när man uppgraderar belysning.I värsta fall kan det leda till att korallen dör. Citera
alexochingencarina Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Vad jag förtår så är det uv ljuset som bränner koraller precis som vi människor blir brännda och behöver därför vänjas in i ett starkare ljus. Så då tänker jag att om man inte har uv dioder. Händer detta ändå? Eller är jag helt ute på en cyckeltur? Citera
Wigge Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Du ser om korallerna inte gillar det. jag har en 250W MH över mitt juwel lido 120 liters kar och mina lps och mjukisar verka verkligen gilla det Citera
NiXoN Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Led bränner nästan lite lättare än vanliga ljuskällor så det är inte uv som är problemet, korallerna måste helt enkelt anpassas till det nya ljuset om dom är vana med nåt svagare.//NiXoN Citera
smedberg Postat 12 september 2012 Författare Postat 12 september 2012 Jag har 12 x 3 W Rb och 12 x 3 W cw till mina 31 l och kör dem på ca 40% för att inte bleka mina koraller. Att tillägga är att jag har 40 graders linser och rampen sitter ca 15 cm över vattnet.Mitt råd är att börja lågt och öka långsamt.Hur driver du dina led? Vet du vilken ström du använder när du ställer in 40%?Jag kan bara driva mina med max 500mA. Citera
hanst Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Jag kör mina leds via Jannes kort och styr det via en Reef angel så styrkan är satt i programvaran. Om jag inte minns fel så är mitt kort satt på 1000 mA. Sent from my iPhone 4s using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.