Gå till innehåll

Kan man ha för mycket ljus? LED


smedberg

Rekommenderade inlägg

Det finns en punkt där korallerna är mättade och sedan börjar det gå åt mer energi för att skydda sig mot ljuset än vad ljuset i sig ger.

Detta har dock inte varit ett vanligt problem men nu med dioderna så börjar vi nog nå en punkt där man snart kan överbelysa i extremfall.

Vad som är "lagom" är lite svårt o säga då så mycket spelar in, mått, diodtyper, linser, hur hårt man driver dom etc...

Men om du ligger på 1w litern så har du mer än nog.

Så 12st 3w ger mer än nog till ditt kar, du kan skippa linser och fokusera mera på att hitta en bra mix med dioder för att få bra färg-blandning.

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=246394

Ett exempel på en mix som används för att ta fram färger http://www.ledgroupbuy.com/ocean-coral-white/

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller kan bli "ljuschockade" om de plötsligt får en ökning i ljus, en korall som är rent teoretiskt klarar av starkt ljus men som under en tid levt i svagt ljus kan bli chockad om ljusförhållanden plötsligt ökar mycket, t.ex. när man uppgraderar belysning.

I värsta fall kan det leda till att korallen dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 12 x 3 W Rb och 12 x 3 W cw till mina 31 l och kör dem på ca 40% för att inte bleka mina koraller. Att tillägga är att jag har 40 graders linser och rampen sitter ca 15 cm över vattnet.

Mitt råd är att börja lågt och öka långsamt.

Hur driver du dina led? Vet du vilken ström du använder när du ställer in 40%?

Jag kan bara driva mina med max 500mA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...