RickardK Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Hej allihop!Startar en ny tråd om ett saltprojekt som skall ta form under vintern här.Planen är ett ett "nano" i ungefärlig storlek 70*40*40 borrat med avrinning. Som sump planerar jag att använda ett gammalt cocoon 5 på ~40l som står tomt hemma för tillfället. Invånarna planeras att bli mest lps och sps samt knappar + fisk/räkor etc.Teknik som redan finns i lager hemma är en deltec mce300. Det är en hangon-skummare men tanken är att den får hänga externt på sumpen.Steg 1 är att planera möbel och ljus. Vad tror panelen om en kombo-lampa 150MH + 2*24w T5 (aqua medic ocean light) alternativt en 1*250MH (giesemann nova II)? Det torde räcka till även ljuskrävande acroporor etc?Long term är jag sugen på att bygga något från rapidled (24*3w cree + moonlights) eller skaffa en maxspect razor men ser att begagnatutbudet på MH-armaturer är rätt fördelaktigt.Vad tros? Citera
StoffeSwe Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Jag skulle nog satsa på LED direkt, även om det är billigt med MH i inköp så behöver du byta lampa en gång om året och jag tror andrahandsvärdet på MH armaturer kommer förtsätta sjunka, så om du planerar att sälja vidare i framtiden kan det bli svårt.Men om du väljer att satsa på MH så tror jag att en 150w + 2x24 T5 räcker gott för ett så litet kar. Citera
Mr_Ewing Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Du lär ju kunna fynda en MH för en billig peng beggat.Ljuset lär nog räcka till gott. Citera
freguz Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Ljuset lär absolut räcka till. Jag tänkte samma sak o skaffade en billig beggad 150W mh i våras. Men nu sitter jag här och löder LED-dioder för fulla muggar, jag tänker att om jag skulle få börja om, hade jag satsat på led från början, mindre hasslande och billigare i längden. Citera
RickardK Postat 17 september 2012 Författare Postat 17 september 2012 Tack så mycket för alla svar! Intressant, visst rycker det i led-nerven. Har ett stort problem i att DIY inte tenderar att bli så vackert. En Giesemann Nova II är ju sjukt snygg med lite retro-look. En stor kylfläns med fläktar och sladdar skulle inte bli populär hemma! Vet någon var 120w-varianten av razorn kommer kosta i sverige? Citera
Mr_Ewing Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Kolla denna lösning för DIY - både snyggt och enkelt:http://www.ledgroupbuy.com/makersled-designer-heatsink-kit-professional-grade/Jag har två ramper av dessa och min kära sambo tycker att dem var snygga till och med Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.