Gå till innehåll

112l projekt ljusfrågor


RickardK

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Startar en ny tråd om ett saltprojekt som skall ta form under vintern här.

Planen är ett ett "nano" i ungefärlig storlek 70*40*40 borrat med avrinning. Som sump planerar jag att använda ett gammalt cocoon 5 på ~40l som står tomt hemma för tillfället. Invånarna planeras att bli mest lps och sps samt knappar + fisk/räkor etc.

Teknik som redan finns i lager hemma är en deltec mce300. Det är en hangon-skummare men tanken är att den får hänga externt på sumpen.

Steg 1 är att planera möbel och ljus. Vad tror panelen om en kombo-lampa 150MH + 2*24w T5 (aqua medic ocean light) alternativt en 1*250MH (giesemann nova II)? Det torde räcka till även ljuskrävande acroporor etc?

Long term är jag sugen på att bygga något från rapidled (24*3w cree + moonlights) eller skaffa en maxspect razor men ser att begagnatutbudet på MH-armaturer är rätt fördelaktigt.

Vad tros?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog satsa på LED direkt, även om det är billigt med MH i inköp så behöver du byta lampa en gång om året och jag tror andrahandsvärdet på MH armaturer kommer förtsätta sjunka, så om du planerar att sälja vidare i framtiden kan det bli svårt.

Men om du väljer att satsa på MH så tror jag att en 150w + 2x24 T5 räcker gott för ett så litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset lär absolut räcka till.

Jag tänkte samma sak o skaffade en billig beggad 150W mh i våras. Men nu sitter jag här och löder LED-dioder för fulla muggar, jag tänker att om jag skulle få börja om, hade jag satsat på led från början, mindre hasslande och billigare i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla svar! Intressant, visst rycker det i led-nerven. Har ett stort problem i att DIY inte tenderar att bli så vackert. En Giesemann Nova II är ju sjukt snygg med lite retro-look. En stor kylfläns med fläktar och sladdar skulle inte bli populär hemma!

Vet någon var 120w-varianten av razorn kommer kosta i sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...