mikoto Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Hej, jag fick en sinularia fragg av lite större storlek för några dagar sedan. Sinularian ser ut att må bra och slår ut fint, men den ser nästan lite rutten ut på nedre delen av stammen där den blev skuren. Den blev beskärd lite hårt pga att den satt som den gjorde i akvariet. Jag är fundersam till hur jag bäst gör. "Såret" ser något upplöst och svart ut runt kanterna och ser ut att sprida sig lite. Ska jag låta den vara eller ska jag skära av den delen av korallen som ser dålig ut och få ett nytt finare snitt med ett rakblad på korallen och försöka få den att fästa där istället?På akvarieföreningen hade jag en sinularia som hade ett liknande område som såg ruttet ut på det här sättet och där spred det sig till hela kolonin i slutändan. Där hade jag tur och och delar av den blev klar till slut iaf och har växt ut igen. Men jag skulle föredra om det gick rädda så mycket det gick av korallen. Korallen har inte hunnit fästa sig ännu. Citera
Wiking Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Jag har ingen erfarenhet av att snitta mjukisar men med tanke på din tidigare (dåliga) erfarenhet och att det nu ser ut att sprida sig så tror jag det skulle vara värt besväret att lägga ett nytt finare snitt. Citera
mikoto Postat 17 september 2012 Författare Postat 17 september 2012 Ja, "doktorn" gav samma ordnation så jag gjorde på detta viset och la ett nytt rakt snitt ovanför den fula delen av korallen. Givetvis spara jag den gamla biten med. Har man tur kanske den tar sig den med! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.