Gå till innehåll

Sinularia med fult sår


mikoto

Rekommenderade inlägg

Hej, jag fick en sinularia fragg av lite större storlek för några dagar sedan. Sinularian ser ut att må bra och slår ut fint, men den ser nästan lite rutten ut på nedre delen av stammen där den blev skuren. Den blev beskärd lite hårt pga att den satt som den gjorde i akvariet. Jag är fundersam till hur jag bäst gör. "Såret" ser något upplöst och svart ut runt kanterna och ser ut att sprida sig lite. Ska jag låta den vara eller ska jag skära av den delen av korallen som ser dålig ut och få ett nytt finare snitt med ett rakblad på korallen och försöka få den att fästa där istället?

På akvarieföreningen hade jag en sinularia som hade ett liknande område som såg ruttet ut på det här sättet och där spred det sig till hela kolonin i slutändan. Där hade jag tur och och delar av den blev klar till slut iaf och har växt ut igen. Men jag skulle föredra om det gick rädda så mycket det gick av korallen. Korallen har inte hunnit fästa sig ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...