Gå till innehåll

Jag hade strömavbrott i natt.


Aquario

Rekommenderade inlägg

Det man sluöle wvilja ha backup på främst är ju returpumpen kan jag känna. Det är ju där det riskerar att bli ström på golvet. Köart, en ups kostar en tusing kansle, klarat man det sälert och tryggt för 200 föredrar man ju det...

Ett korallrevsakvarium blir till slut en kostsam historia och förlora innevånare pga ett strömavbrott vill man ju inte gärna.

En investering på en tusenlapp eller två kan därför vara en baggatell i sammanhanget.

Strömavbrott är ju något som drabbar landbygden oftare än städerna så bor man i en stad är det kanske inte helt nödvändigt.

Vill man ändå ha en större säkerhet är det bra från början och köpa styrbara streampumpar (12V) som man kan ha en batteribackup till. De batteri typer som jag tycker är ok och ha inomhus är antingen ett batteri av Gel typ eller ett AGM.

Rena blybatterier där vätskan är rörlig skall man inte ha inomhus.

Du behöver också ha en laddare som slår över på underhållsladdning när batteriet är full laddat.

Dessutom måste laddaren komma ihåg sin inställning när strömmen kommer tillbaka.

I inägg #30 i min tråd har jag även några bilder på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...