Gå till innehåll

behöver hjälp att börja med saltvatten!!


HeterJohan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn.

Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning etc? eller är det bättre att köpa ett helt färdigt akvarium? ett annat utav mina problem är att det endast (såvitt jag vet) finns en akvariebutik som har saltvatten. där har dem bara RSM 130L och JAD 58L clownhotel. eftersom jag inte vill resa "Land och rike runt" för att köpa karet så undrar jag om det finns någon bra och pålitlig sida som det går att beställa och frakta kar?

Är tacksam för svar! :) hehe ursäkta för alla frågor men jag vill verkligen skaffa ett kar och behöver all hjälp jag kan få!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bor i Växjö så kan du ju ta en tur bort till Gemla och Oceanakvarium som ligger där. De har nog ett väldigt bra utbud av det mesta och Stig som driver affären verkar väldigt kunnig.

Att bygga om ett vanligt akvarie till att ha ytavrinning och liknande går givetvis bra men det kan nog vara lite komplext att göra själv på sitt första akvarie. Det är ett ganska stort projekt om man aldrig gjort det innan så läs på bra och studera vad andra gjort först. Det är nog betydligt enklare att köpa ett "färdigt akvarium". Som ett Red Sea Max eller Aqua Medic Percula kar.

250-350 liter är en bra volym för det mesta(även ett akvariums dimensioner är viktiga. Som regel ger ett rektangulärt kar mycket mer simyta åt fiskarna än en kub), det går det ha många fiskar i som trivs. Men runt 100 liter är inte heller tokigt om du tittar på RSM130 tex. Det blir mycket billigare på många vis men om man bara bantar ned från att skaffa de lite större och mest aktiva fiskarna finns det mycket kul man kan ha i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, kul att vi blir fler i närområdet. Jag har ett rsm 130 igång sen ett år och håller på att starta upp ett rsm 250. Du får gärna komma hit och titta så kan du jämföra storlek och utseende. Lättare om man ser båda samtidigt. Jag tycker rsm är perfekt att börja med. allt i ett och ganska lättskött. Har funkat bra för mig i alla fall. Har pm:at dig mitt tel nr. Hör gärna av dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att det finns saltvattensakvarister i växjö-området :) verkligen kul att jag fick respons direkt :) ni som är ifrån växjö´s närområde har väl förmodligen ganska bra koll på vart man när det är dags kan köpa LS, fisk och koraller när jag väl kommer till det stadiet? jag har förstått att Stigigemla med Oceanakvarium är en med stor kunskap om hobbyn, så jag tänkte bara fråga om det finns fler bra handlare här i området? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...