Gå till innehåll

Ljuskontroll med Rasberry Pi


Järv

Rekommenderade inlägg

Jag sitter här planerar lite på mitt nya akvarium. Jag hade då tänkt ha led lyse över detta och funderar på att ha olika kanaler för olika chipp samt att göra de dimmbara. Vad jag då funderar på är om nån kommit på ideen att köra dessa via en rasberry pi (http://www.raspberrypi.org/faqs). Tycker detta borde kunna vara ett billigt alternativ till automatisk kontroll/dimmning av ljus samt kontroll eller tillochmed drivning av fläktar.

Någon som har funderat i samma banor, möjligen har testat / kommit fram till något vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har två raspberry pis här hemma, varav åtminstone en är avsedd att testas som navet i en akvariekontroller. Dock tänkte jag mig inte styra leds direkt därifrån utan från raspberry pi styra en arduinoklon som med pwm styr leddrivarna. En annan arduinonod fungerar som ATO, en annan styr pumparna etc. Jag är bekymrar mig inte om att få ner det till minsta möjliga formfaktor eller lägsta pris, annars skulle man säkert kunna hoppa över arduinon och styra allt från rpi, alternativt styra allt från arduino (som reef angel).

Raspberry pins roll är att vara webbinterface för styrning och monitorering.

Laggeman:

Med raspberry pi kan du få något helt annat och mycket mer än Jannes fina lösning. Raspberry pi är en fullfjädrad, men mycket liten, linuxdator som kan köra webbserver och databaser mm. En idé vore kanske att styra Jannes kort från en rpi?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du missat den klistrade tråden överst i detta forum?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41019-Jannes-LED-akvarium-elektronik

Där har du en färdig lösning enligt dina tankar.

grejen var mest den att jag har en raspberry pi hemma :3 men ja jag har sett den där och det är helt klart ett intressant kort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har två raspberry pis här hemma, varav åtminstone en är avsedd att testas som navet i en akvariekontroller. Dock tänkte jag mig inte styra leds direkt därifrån utan från raspberry pi styra en arduinoklon som med pwm styr leddrivarna. En annan arduinonod fungerar som ATO, en annan styr pumparna etc. Jag är bekymrar mig inte om att få ner det till minsta möjliga formfaktor eller lägsta pris, annars skulle man säkert kunna hoppa över arduinon och styra allt från rpi, alternativt styra allt från arduino (som reef angel).

Raspberry pins roll är att vara webbinterface för styrning och monitorering.

Laggeman:

Med raspberry pi kan du få något helt annat och mycket mer än Jannes fina lösning. Raspberry pi är en fullfjädrad, men mycket liten, linuxdator som kan köra webbserver och databaser mm. En idé vore kanske att styra Jannes kort från en rpi?.

med tanke på att hans kort ska styras med PWM styrinformation via en i2c buss så borde antingen an arduino eller en pi funka till att styra den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har själv tittat en del på detta alternativ tidigare. Det är ju som Daniel säger ganska mycket mer än vad man får med mina styrkort. Så det är säkerligen en bra lösning om man vill ha mer som t.ex. möjlighet att ”enkelt” lägga till styrning och konfiguration via Webb-gränssnitt.

Jag lade det åt sidan då jag inte riktigt hade tid och såg en del problem, t.ex. så saknar kortet batteribackad realtidsklocka om jag minns det rätt och krävde lite saker runt för att funka.

Men helt klart intressant, man skulle ju ganska enkelt kunna ta fram PWM och 0-10Volts IO kort anpassade för den, helt enkelt IO-kort som passar i vår värld, om det nu inte redan finns :-)

Att styra mina drivkort borde inte rent kommunikationmässigt några problem, det är ju som sagt i2c.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du om styrning av dina kort via en reef angel?

Antar dock att man behöver köpa till io moduler för att kunna styra allt elelr kan man styra sflera kanaler med en pwm signal?

EDIT: Eller snarare hur gör hanst detta?

Eftersom min driverkort styrs via i2c buss så krävs det bara att du kan få ut en sådan signal (med pull-ups) så kan du styra hur många kort du vill.

Vore nog iofs lämpligast att ha något fysiskt adapterkort där man kan mata in spänningen till mina drivkort också, då de tar sin lågspänningsmatning via samma kontakt som det får i2c på (RRJ-45).

Kom just på att för just ReefAngel så har jag ju sånna kort som Hans kör med :-)

De går du iofs specifikt från ReefAngels usb till "pinhead" kontakten som finns på mina CATDriver16ia kort.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för kort?

Adapterkortet är alltså bara ett litet kort som trycks fast på LED drivkortet (CATDriver16ia) och har då ingång för ReefAngels i2c buss som kommer via en usb-mini kontakt.

Det har även möjligheten att antigen ta lågspänningsmatningen från ReefAngel via USB kabeln eller så kan man ansluta en egen matning via en DC kontakt på som även finns på adapterkortet.

Det är alltså ett väldigt enkelt kort med lite kontakter och spänningsstabb (används om man kör egen matning via DC-kontakten).

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du om styrning av dina kort via en reef angel?

Antar dock att man behöver köpa till io moduler för att kunna styra allt elelr kan man styra sflera kanaler med en pwm signal?

EDIT: Eller snarare hur gör hanst detta?

Som Janne skrev så tar jag signalen från usb-kontakten som sitter på reef angelns reläbox till det lilla specialkortet Janne nämnde tidigare. Jag låter även reef angelen spänningsmata Jannes kort.

Sent from my iPad2 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...