Gå till innehåll

Christmas tree worms


Rekommenderade inlägg

'Christmas Tree Worm' (Spirobranchus giganteus). This worm is typically sold as 'Christmas Tree Worm Rock' or 'Worm Rock'. This 'rock' is actually a Porites sp. coral and the worms have a commensal relationship with this coral. Without the living coral, which most aquarists can not keep alive, the worms seldom live for very long.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du börjat med hjälp till självhjälp Hbmannnen?

Porites behöver medel till hög ljusintesitet

är inte speciellt kräsen på vattenrörelse

är inte agressiv mot andra koraller

den behöver näring från ljus,phytoplankton,zooplankton,marine snow och fiskbajs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle vara i sprung/delbeeks the reef aquarium vol 1,om du vill ha mer djuplodande fakta.

Var hittade du uppgifterna i ditt#2 inlägg??

Jag har en sån i mitt kar,och det enda problemet är att min zanclus är på och pickar på nånting på korallen (förmodligen små spongies som knappt syns)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle vara i sprung/delbeeks the reef aquarium vol 1,om du vill ha mer djuplodande fakta.

Var hittade du uppgifterna i ditt#2 inlägg??

Jag har en sån i mitt kar,och det enda problemet är att min zanclus är på och pickar på nånting på korallen (förmodligen små spongies som knappt syns)

ja har den länken i min bärbara maskin.. lägger upp den när ja har den igång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm har läst lite om dom nu. å det verkar vara en svår sak å hålla i liv.. lästa att om man rör på ytan av stenen så kommer stenen att dö där man tar på den.. nån skumm försvarsmekanism.. ja märkte när ja flyttade på min att de blev lite kladdigt vid fingret, dan efter så va där 3 avtryck efter mina fingrar där de nu mer e lite brunt med vita kanter :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej tänkte lägga mig i lite.

Jag Satt precis och läste lite i "THE REEF AQUARIUM" av C. Delbek och J.Sprung och de skriver att det är en känslig koral och inte för nybörjare.

Men om man ger den mycket ljus och mycket strömmande vatten så skall den inte vara så svår. Den skall tydligen vaxa mycket då den är under låg ström.

Den skulle även ha det svårt att överleva om man har en del trådalger då de lätt sätter sig på det exponerade sklettet.

Du har inte skrivit hur den sitter i ditt kar, vilken ljus och flöde har den över sig?

Men du skall nog inte flytta den då den inte verkar tycka om att bli berörd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...