Gå till innehåll

Projekt clownhotell 58L


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Hej!

Kevin heter jag. Bosatt i Ronneby och tänkte ge mig in i salt världen efter att ha bytt till mig detta kar. Är egentligen mest för reptiler men har varit sugen på saltvatten länge! :)

Karet har än så länge fungerat bra, har några kilo levande sten och två fiskar. Koraller ska inhandlas. Ska bara låta det gå någon vecka till och sen se så alla värden stämmer. Jag är dock lite osäker på vilka värden jag ska hålla koll på samt hur ofta. Ni får jätte gärna hjälpa till med råd och tips!

Undrar bara ifall någon vet vad anledningen är till att min skummare låter så jäkla högt, sitter ingen syrepump till den för den gick sönder, den skummar fint ändå. Håller man för slangen som går ut ifrån akvariumet blir den tyst, men slutar skumma. Antar att en syrepump är lösningen?

Har hittat några lustiga grejer som ni gärna kan hjälpa mig att identifiera. På några stenar sitter det små vita "rör", ut ifrån rören tittar det ut små röda fjäder liknade grejer. Lysser man med en lampa på dem eller när en fisk kommer förnära så försvinner dom in snabbt!. Något förslag på vad det kan vara?

Det verkar finnas någon död knapp också, går det få liv i den?post-7108-14468926925407_thumb.jpg

Iallfall. Här kommer någon bild på karet:

post-7108-14468926924639_thumb.jpg

post-7108-14468926924892_thumb.jpg

post-7108-14468926925138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, och välkommen! :)

Rören med solfjädern är en rörmask. En filtrerare. De är trevliga att ha, tycker jag.

Den döda korallen kommer inte att återhämta sig.

Tänk på att du lagt stenar ända ut på sidorna, så det kommer att bli svårt att hålla rent glaset då.

Du kommer inte mellan med algskrapan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okejokej tack :)

Har också tänkt på det med korallerna, får la fixa det. Kom precis ut en annons i stan med lite koraller. Blev jäkligt sugen och tänkte kolla alla värden och ev åka och hämta.

Vad ska ph,no2 no3 po4 stå på? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[TABLE=width: 215]

[TR]

[TD]Temperatur (23-28º)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Salt (1.022-1.025)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]PH (8.0-8.4)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Nitrit (<10mg/l)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Nitrat (<10mg/l)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Fosfat (<0.05mg/l)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kh (7-11 dhk)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kalcium (380-450mg/l)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Magnesium (1200-1350 mg/l)[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort lite tester nu..

Ph: 8

nitrate 25-50 mg/l

nitrite o,25-o,5

po4 phosphate: 1mg/l

kh 9,3

calsium 300 in ppm

mangnesium 930 in ppm

salt 1,020

Hur ska jag åtgärda detta?

Dom ända tillsatersna jag har är salt, salifert natural lodine, salifert all in one, och mangnesium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite osäker på hur jag höjer saltet dock. Ska jag ex ta en 25/30 l dunk och fylla med vatten. Lägga i rätt mängd salt sen ner med en cirklationspump och låter det stå ett dygn och sen ta man i det nya vattnet?

Vågar man åka och hämta ny fisk nu eller ska jag vänta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller tar du ut en liter vatten från akvariet, häller i lite salt i det vattnet, rör runt tills det löst sig, sen sakta häller tillbaka.

Låt det stå ett tag, mät igen. Vänta gärna ett tag innan du gör samma sak igen, så att det inte höjs för snabbt.

Det gör inget om det tar några dagar.

Alternativt att du fyller på avdustningsvatten med saltvatten istället för osmosvatten.

Maskarna på bilden är borstmaskar. Rör inte dem... :) Deras "hår" sticks, och är svårt att få ut dem.

De räknas som nyttodjur, men vissa slänger ut dem för att minska risken för att sticka sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanlagt ska du ha ca 290g salt för att höja från 1.020 till 1.024. (beroende på vilket salt du använder)

Men det bör du göra i omgångar så att skillnaden inte blir så stor för fiskarna.

Du kan ju försöka höja det i 8 steg över några dagar.

Så typ 35 gram per gång, låt det gå 1-2 timmar mellan.

Du kan ju köra 2 sådana ikväll och 4 imorgon, och 2 på tisdag.

Man kan ju göra det fortare, men ingen anledning till att jäkta.

Mät gärna salthalten efter varje eller varannan gång, så att du ser att du är på rätt spår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte hämta koraller till helgen. Men nu blev jag lite osäker när jag läser att man ska ha T5 lampor eller led.. Jag har ingen aning om vad för lampor jag har.

Sitter iallafall två st lampor som lysser häften blått o hälften vit. Behövs dessa bytas ut någon gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...