Gå till innehåll

Eremitkräfta under cover?


MickeP

Rekommenderade inlägg

Jag är nybörjare och har för två veckor sedan satt in min första städpatrull (10 nassarius + 5 turbos + 2 sjöborrar + 2 eremitkräftor + 1 ormsjöstjärna). Tyvärr var 3 turbos i princip döda när jag kom hem, eller så dog de snabbt inom några enstaka timmar iaf, den fjärde verkade halvdöd medan den femte verkade normal. Även en av sjöborrarna var halvkass när jag kom hem, överlevde bara några dagar innan den kastade in handduken.

Nu på morgonen gör jag en koll och då är min ende kvarvarande sjöborre puts väck - inte ens en död kropp och inte ens några taggar på botten (ifall den kanske fastnat i suget på en pump och inte klarat det). Och den ende normala turbon var nu plötsligt död med tomt skal (det kan den iofs ha varit sedan igår eller förrgår kväll oxo för den har legat på samma ställe ett tag efter att ha rört sig runt överallt tidigare).

MEN... det skumma är att på botten låg nu en död eremitkräfta - endast kroppen, utan något skal. Inget skumt i det i sig - men det skumma är att jag har båda mina eremiter kvar i liv fortfarande (!). Var i hela friden kommer DEN ifrån!?!? Någon som varit med om detta, kan den åka fripassagerare någonstans utan sitt normala skal?

De två eremiterna är annars roliga att beskåda, är mycket aktiva hela tiden. Så om det fanns med en tredje och den har varit där i två veckor BORDE man ju ha sett den vid detta laget, tycker man. Jag har låtit ett par tomma turboskal ligga kvar ifall eremiterna ev. vill leka med/ta över dom senare. Så spontant kan man ju tänka att den nu döde eremiten funnits innuti en av de som var döda från början - men samtidigt har alla turbosarnas "lock" (som de stänger in sig bakom när de kryper in i skalen) funnits som de ska...

Är fullständigt förvirrad här nu var den extra eremiten kommer från och varför man inte sett den tidigare på två veckors tid, med tanke på hur rörliga och aktiva de är. Så tänkte därför höra om någon mer erfaren kanske har en kvalificerad gissning på en hållbar teori? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter ju som en högst rimlig förklaring - jag hade inte en aning om att de gjorde det. Och "kroppen" såg verkligen ut som en riktig med alla detaljer intakta, och när jag tog upp den med pincetten kändes den som en riktig eftersom den var så hård...

Faktum är också att när jag försökt jämföra med bilder på nätet exakt vilken art jag har så har jag tyckt att mina hade för smala ben för att stämma helt med bilder jag sett. Men nu när jag kollade på de två tyckte jag att den ene hade märkbart tjockare ben än tidigare så jag trodde först det var en annan, men kände igen vissa märken på skalet och slog därför bort den tanken. Se'n kan man som nybörjare tänka att även om man ömsar borde kanske inte benen bli märkbart tjockare direkt heller på bara en natt, så det var kanske bara inbillning....

Ganska imponerande att de kan ömsa och krypa ur ett skinn så att alla detaljer är intakta, får man säga...

Tack för upplysningen, jag köper den som förklaring till mitt "nybörjar-mysterium" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja värdena har varit bra hela tiden, men läste (och kommenterade) i en annan tråd där fler hade samma problem att nya turbos dog ganska omgående...

Den sjöborren som dog verkade halvdöd från början, eller så blev det en stor chock för den till mitt kar (koppade dock in den försiktigt). Den andre som idag var puts väck hittade jag för en stund sedan - på baksidan av en LS, djupt djupt in i en spricka, så den verkar fortfarande vara vid liv (hoppas jag). Den har dock aldrig på dessa två veckor varit i närheten av en LS ens, bara runt rutorna hela tiden...

Vet dock inte hur jag ska göra nu, om jag ska köpa nya turbos som algätare eller satsa på något annat... :-/ Förslag mottages tacksamt på bra algätare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...