Gå till innehåll

Vad är detta? Massor av vita "millimetrar" på rutorna...


MickeP

Rekommenderade inlägg

Newbie-fråga: Senaste dagarna har det kommit massor (100-tals) av små vita djur, 2-3mm långa, som kryper runt på glasrutorna - när belysningen är tänd...

Någon som vet vad det är och om de är bra eller dåliga? Just att det blev en "explosion" av sådana gör att jag befarar dom är dåliga, men samtidigt kryper de runt på glasrutorna vilket jag (utan kunskap) spontant ändå tror är bra i sig, för jag antar de är ute efter att äta algerna på rutorna och tycker mig skönja att just alger minskat där också (eller så inbillar jag mig bara?).

OM det är något dåligt - finns det då något tips på hur jag ska bli av med dom?

post-7074-14468927050256_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som isopods då "alla" benen är likadana, iso- betyder just lika, och -pod betyder fot. Amphi- betyder båda, eller olika, så det är att de har olika sorters ben.. Så det är benen som visar vad de hör till... Om man är intresserad av vad den sista podden fått sitt namn ifrån, så betyder Cope- åra, för att deras fötter ser ut som åror :)...

När det kommer till dessa djur så ser det ut som normala städar-isopods och inte som några parasiter... Så de håller rent i karet och är mat till andra djur :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker också det mest ser ut som isopoder. Även om jag då gärna kallar dem gråsuggor, medges att gråsugga inte låter coolt som isopod men det är ändå det svenska namnet på dem.

Nån hungrig fisk så lär det nog vara mindre av de där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju betryggande att det sannolikt är städare och matvaror för framtida fiskar, och inte skadedjur. Nu blir man dock extra nyfiken på att kolla närmare i detalj på dom för att försöka bekräfta vad det är (Isopods eller Amphipods). Man får väl införskaffa ett mikroskop eller iaf ett bra förstoringsglas inom kort :)

Stort tack för hjälpen, alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...