Gå till innehåll

Mina koraller dör.


Acke75

Rekommenderade inlägg

Har fått rätt stora problem med mina koraller. Det är bara SPS:erna som mår dåligt LPS:ern ser ut att må bra.

Problemen kom ganska snabbt en ganska stor flakväxande montipora dog på en vecka (naturligtvis hände det när jag inte var hemma).

Min montipora confusa har döda fläckar och ser allmänt risig ut.

En acropora ser vite vissen ut med några döda toppar.

Har en Hysterix som ser ganska opåverkad ut.

LPS:erna, fiskarna, anemonen, mjukisar, skivor, snäckor, räkor och eremiter ser ut att må bra.

Hade rätt hög salthalt 3,9 % har sänkt den och idag ligger den på 3,6 %. Ser dock inga tendenser på förbättring hos korallerna.

Ska ta ner den lite till och förhoppningsvis landa på 3,5 % efter morgondagens vatten byte.

Kan det vara så enkelt att det var den höga salthalten korallerna har tagit skada av?

Mätvärden från idag:

Salt 3,6 % (Refraktometer)

kH 9,1 dKH (Salifert)

Ca 550 ppm (Salifert)

Mg 1500 ppm (Salifert)

pH 8,2 mätt nu på kvällen (Elos)

Nitrat ~50 ppm (Salifert)

Fosfat 0,15 ppm (Hanna)

Temperatur 23 grader

Det jag gjort är:

-Slutat med Bio-Calcium

-Håller på att höja temperaturen.

Några teorier om varför mina koraller mår dåligt?

Vad ska jag göra för åtgärder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Följande värden är off för SPSer och kan mycket väl vara orsaken till att dem mår som dem mår.

Ca 550 ppm (Salifert) Borde vara på runt 450ppm

Mg 1500 ppm (Salifert) Borde vara på runt 1350ppm

Nitrat ~50 ppm (Salifert) Borde vara på så nära noll som möjligt utan att faktiskt ligga på noll

Fosfat 0,15 ppm (Hanna) Borde vara omätbart

Temperatur 23 grader tycker personligen att det är det absolut minsta det skall vara, försöker hålla tempen stabilt på 25 grader i mitt kar.

LPS är extremt mycket enklare än de flesta SPSerna, SPS kräver stabila nivåer som ligger inom en ganksa liten felmarginal egentligen.

Det behöver inte vara dina värden som är fel, men när de är så off som de är behöver det vara det första du ordnar.

Gör några vattenbyten med lägre salthalter på runt 1.025.

Vad är det för typ av salt du använder. Kör du med osmos vatten? En kombo av salt för osmosblandning + kranvatten kan ge förhöjda värden också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med osmos vatten och Tropic Marine PRO-REEF.

Vet att värdena är höga men trodde inte att korallerna skulle ta skada av det.

Får göra några större vatten byten och se vad som händer.

Håller på att höja temperaturen långsamt.

Ska minska lite på matningen också, och se om det får mer näringsvärdena. Annars får jag väl fundera på någon annan metod för att få ner dom.

Blir nog en dyr och tråkig läxa att inte slarva med mätningarna. Vore riktigt surt om min confusa stryker med, var min första SPS och jag har haft i nästan 4 år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inte värden som borde ta kål på en confusa direkt, hur har det varit med vattenbyten innan de började dö? Man ser ju inte direkt nån skillnad på koraller som börjat dö allt för snabbt, tar ofta många veckor innan de vänder åt rätt håll så de är såpass försvagade när vävnadsdöd inträffar.. Att salthalten var uppe i 39 ppt är ju inte helt optimalt, men det borde stressa fiskarna mer än korallerna, även om det inte är bra för dem heller... Har du nån aning om vad du hade för värden innan du började med vattenbytena? Min rekommendation är ju STORA vattenbyten (upp till eller tom över 50%) med normalsaltat vatten, 34-35ppt nån eller några gånger i veckan, det är det enda man kan göra om man inte har nåt värde som är totalt off.. Om man extrapolerar de värden du har nu så kan det ju peka på såpass höga värden att de kan stressa koraller såpass att de dör... Så jag tror du är på rätt väg med vattenbytena och minskningen av tillsatser, det är rätt väg att gå när det går åt skogen då det normaliserar värdena i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skall det vara dessa värden???

Det du skriver är väl bara riktvärden.

jag har legat mycket högre än så på Ca och Mg och det ända som har hänt att korallerna växer betydligt sämre.

Har även haft högt både Nitrat och Fosfat och det har även det påverkat växtligheten men aldrig att korallerna dör.

Tempen skulle jag nog hålla med och ha lite högre och som du skriver salthalten på 1,025.

Kh är väl det som har strulat det mest för mig när jag inte haft koll på det och den har dykt ner under 5.

Dock är det mina egna erfarenheter med Ca,Mg,Nitrat och Fosfat. Andra har säkert andra åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag ser det lite bättre ut och polyperna har börjat visa sig igen. Värdena är fortfarande rätt höga men på väg ner.

Osmosen jobbar på och ett vattenbyte är planerat till imorgon efter det tror jag att jag avvaktar ett tag och ser vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...