Gå till innehåll

Tips och trix tråden


kladd3

Rekommenderade inlägg

Efter att hållt på nu två år och lärt mig en hel del under tiden så är jag långtifrån fullärd. Men man har lärt sig mkt genom läsning här på guiden och youtube tittande.

Dock saknar jag en tråd där folk fyller på med sina egna och enkla lösningar på problem som kanske inte är så stora. Känns dumt att alla en uppfinna hjulet på nytt varje gång

Så fyll gärna på med bra tips och trix eller bra och simpla produkter som underlätta livet.

Tänkte delge er mitt sätt att eliminera mikrobubblor i akvariet. Jag kör med en plastbalja som sump som inte är indelad i olika fack med bubbelfällor m.m så jag har haft problem med bubblor som följer med retupumpen upp i akvariet. Så efter att från i helgen förstörde ett bar strumpbyxor på ladiesnight så klippte jag loss fotdelen och satta på den på returröret i sumpen där 90% av bubblorna uppstod och bang så bar bubbelproblemet löst. Enkelt och smidigt kostade inget just sådana lösningar som jag gillar.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bra initsiativ eller hur det stavas!Bara att du kör med plastbalja som sump är ju ett tips i sig!Vad kan jag bidra med då? Vet inte om det är någon självklarhet..men du som kör ett litet salt som vill göra en storstädning kanke har ett stort ytterfilter på lager?Sålde mitt gamla fluval fx5 dock det kunde gått fram som en tornado i mitt molly,Långa slangar till det fyllt med typ perlonvadd o inget vattenbyte iofs så rymmer vissa 18 + liter så? så lite nytta där om man fyller med nytt vatten . insugsdelen städar man runt med,fixar o donar o utblåset till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att hållt på nu två år och lärt mig en hel del under tiden så är jag långtifrån fullärd. Men man har lärt sig mkt genom läsning här på guiden och youtube tittande.

Dock saknar jag en tråd där folk fyller på med sina egna och enkla lösningar på problem som kanske inte är så stora. Känns dumt att alla en uppfinna hjulet på nytt varje gång

Så fyll gärna på med bra tips och trix eller bra och simpla produkter som underlätta livet.

Tänkte delge er mitt sätt att eliminera mikrobubblor i akvariet. Jag kör med en plastbalja som sump som inte är indelad i olika fack med bubbelfällor m.m så jag har haft problem med bubblor som följer med retupumpen upp i akvariet. Så efter att från i helgen förstörde ett bar strumpbyxor på ladiesnight så klippte jag loss fotdelen och satta på den på returröret i sumpen där 90% av bubblorna uppstod och bang så bar bubbelproblemet löst. Enkelt och smidigt kostade inget just sådana lösningar som jag gillar.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Skall inte vara pessimistisk men vad händer när denna är igengrodd med alger......... eller annat som finns i ett akvarievatten.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, sök på "DIY biopellets reactor" på youtube så kommer du se en hel del av denna varianten.

jag får erkänna att jag gjort som du och sett detta,det jag hakar upp mig på är att branschen ska ha typ miljoner för detta koncept..jag känner att jag inte tror på dom...även vissa skummare känner jag tvivel till..tusenlappar för lite plast...eller kanske åtminstonde hundralappar men du fattar;) rent funktionellt. dyr vs egen thats the Q

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag resonerade som du och byggde en egen skummare enligt model från existerande lite bättre modeller. Prismässigt skiljde det sig inte mycket, men det är ju kul o bygga själv iaf.

Du kan läsa om skummarbygget här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?22267-Att-bygga-en-skummare-av-plexiglas

Här kan du läsa om mitt biopelletsbygge:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46981-DIY-Reaktor-med-st%E4llbart-in-och-utfl%F6de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...