Gå till innehåll

Vem äter Ormsjöstjärnor(relativt små) ?


Sunny

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet om det finns någon fisk eller djur som äter ormsjöstjärnor ?

De förökar sig och sitter överallt i karet.. och jag ser att det stör vissa koraller.

Verkar inte som att harlequin räkor tar dessa...

Ormsjöstjärnorna är allt ifrån några milimiter till 5cm i dm

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir av med ett antal varje vecka. Dels när jag sköljer ut den blå filtersvampen som sitter i skummaren, dels när jag byter vadd i min powerheadklocka. De få gånger jag ser någon fara runt i vattenkolumnen så har jag noterat att min palettkirurg klipper dem. Men på natten är ormsjösjärnorna i farten och paletten sover, så jag tvivlar på att han är rätt man på att utrota dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir av med ett antal varje vecka. Dels när jag sköljer ut den blå filtersvampen som sitter i skummaren, dels när jag byter vadd i min powerheadklocka. De få gånger jag ser någon fara runt i vattenkolumnen så har jag noterat att min palettkirurg klipper dem. Men på natten är ormsjösjärnorna i farten och paletten sover, så jag tvivlar på att han är rätt man på att utrota dem.

Hej Ingemar, Tack för svar:)

Vilken sort är det, är de de vita eller de mörk/randiga ? jag blir av med vissa ibland också, men kommer inte åt många... palett kanske kan vara något.. har hört att hogfishes och vissa wrassar eventuellt skulle kunna ta dem, men mina gör inte det. har en angulatus och en bananwrasse.

Måste ju finnas något djur i naturen som älskar att konsumera dessa ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt säker på hur det är i tropikerna men i våra svenska vatten så äter nästan alla fiskar ormstjärnor med enorm förtjusning vilket brukar leda till att ormstjärnorna är aktiva på natten då fiskarna sover. Blir ormstjärnan blottad på dagen och en snultra ser den blir livet kort.

Jag tror liknande gäller för tropikernas ormstjärnor med, dina fiskar har nog bara blivit bortskämda med annan mat som är mindre ansträngande att jaga rätt på :-) Jag har motsatt problem, mina fiskar utrotar liv av den här typen! Jag saknar mina ormstjärnor, hur någon kan vilja bli av med de kan jag inte förstå :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt säker på hur det är i tropikerna men i våra svenska vatten så äter nästan alla fiskar ormstjärnor med enorm förtjusning vilket brukar leda till att ormstjärnorna är aktiva på natten då fiskarna sover. Blir ormstjärnan blottad på dagen och en snultra ser den blir livet kort.

Jag tror liknande gäller för tropikernas ormstjärnor med, dina fiskar har nog bara blivit bortskämda med annan mat som är mindre ansträngande att jaga rätt på :-) Jag har motsatt problem, mina fiskar utrotar liv av den här typen! Jag saknar mina ormstjärnor, hur någon kan vilja bli av med de kan jag inte förstå :-)

Hej Daniel !

Intressant, det visste jag inte :)

Ja du kanske har rätt, jag brukar ligga i när det gäller matningen.

Jag vill inte ha dem.. litar inte ritigt på dem, de är lite för aktiva för min smak samt att de sitter överallt och stör korallerna. så det är ju inte särskilt kul.

@Henrik, jag trodde det med.. men mina kanske inte är stora nog än.. har spanat in en exquisitus som är lite större.. kanske blir ändring när han kommer i burken. Såg att du ska starta upp igen, kul :)

@Ingemar, vilken tänkte du på , är ju rätt mycket som är randigt i wrasse väg. Hexataenia ?

@Fredrik, ha toppen, nu behöver man bara få tag i en Macrophyryngodon Geoffroyi :D

Vilken emblemaria är det du har, jag hade en pandoinis en gång i tiden, himla trevlig fisk ! små som du säger.. men om de tar sånna vore det toppen.

-Slutsats verkar som att mina fiskar antingen blivit bortskämmda eller inte är predatoriska nog. får skaffa lite ny fisk helt enkelt. Anthias är väl bland det få som inte tar dem.

men ni som konkret känner till fler fisk, så är det ju bara att bygga på :)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är pandionis jag har, men jag tror inte dom skulle kunna utrota eller hålla nere antalet av ormstjärnor. Jag har en i mitt 58L och har ändå många ormstjärnor.

Det finns ingen krabba som kan ta dom? Krabbor kan ju både vara växtätande och köttätande och dom som är köttätande äter ju ibland rörmaskar och andra "kryp" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenopus Tenuirostris har käkat både stjärnor och fireworms hos mig, inte så dåligt val med tanke på karets storlek heller...

//NiXoN

Sant, dom är ju riktigt predetoriska men stoppar inte ner en sådan i min lilla burk igen, tycker de är alldeles för agressiva mot fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...