Gå till innehåll

Centropyge Loricilus pickar på enskild korall?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Ville bara kolla om någon har samma erfarenhet av detta problem som jag och vad ni isåfall har gjort för att lindra omständigheterna.

Min C.Loricilus pickar på 2 av mina sps:er men lämnar övriga koraller ifred. Akvairet är fullt av Lps, sps, knappar och mjukisar men han/hon pickar enbart på Montipora Digitata och Montipora Stellata.

Än så länge kan man inte se att korallerna tar någon nämnvärd skada mer än att deras polyper inte är ute. Acropororna och de Montipora Capricornis som finns rör han inte över huvudtaget.

Vad kan man göra för att underlätta för de drabbade korallerna?

Mata med köttigare mat? Försöka flytta undan korallen?

Anledningen till att jag undrar är orolighet. Om polyperna inte är ute på dagen p.g.a. rädsla för dvärgkejsaren och samtidigt inte ute på natten eftersom det inte finns något lyse så kommer ju korallen att svälta ihjäl.

Vad skall man göra?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa sättet att undvika pickande fiskar är att se till att de är mätta.

Men nästan alla dvärgkejsare "pickar", så har du stoppat i sånna så kanske man får räkna med vissa förluster av koraller om fisken får smak för något specillet. Men ibland har man tur.

Du kommer (nästan) alltid att få mindre polyper ute om du har kejsare i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...