Gå till innehåll

panik.....dålig Acanthurus sohal


SeanD

Rekommenderade inlägg

hej på er

jag har vitaprick sjukan i mitt kar,men det e litte bättre nu när jag har gort ett par vattenbyten.

de övriga fiskarna äter o simmar som vanligt men min fina Acanthurus sohal ligger på botten backom 120 kg ls.

tror inte den klarar dagen eller natten men hur ska jag göra?

ska jag behöva plocka ur all sten för o få tag i den eller ska jag bara vänta tills den flyter fram o fiska upp den då.

är det någon som har erfarenhet av hur man blir av med vitaprick sjukan för det går litte för långsamt.

tacksam för svar

mvh jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du UVc?? Ozon? Det finns (tyvärr) många trådar om ämnet. Gör en sökning.

Du får berätta lite mer om akvariet / vattenvärden mm. Är fisken ny? Varför har den prick (ja, låter konstigt men hade den prick när du köpte den eller blivit stressad / fel vattenvärden?)?

Såg i en annan tråd att du har 17st fiskar i ett 450L. Det är inte så att vattenvärdena är konstiga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allså jag får tillsätta ämnen rätt ofta

typ salifert all in one o litte buffert ,

ph 8,6

kh varierar får buffra var fjärde dag

calcium, magnesium skunker ca var fjärde dag

UVCn på dygnet runt

haft fisken sen jan men det e inte bara den som har prickar alla har det jag har gort tre vattebyten senaste veckan men inget har hänt fisken har fortfarande mycket prickar.jag vet att jag har myket fisk men jag kan inte bli av med vissa när dom e sjuka.

men jag undrar vad jag bör göra behöver all hjälp jag kan få o är tacksam för det.

det här har jag i karet..

Crysiptera cyanea 2 st ca 3 cm

blennid 1st

Amphiprion melanopus 2st ca 7 cm

Amphiprion ocellaris 3 st ca 4-5 cm

Odonus niger ca 11 cm

Acanthurus sohal ca 10 cm

Paracanthurus hepatus 5 st 2ca 6 cm 3 ca 8 cm

Zebrasoma flavescens 3 st ca 6-9 cm

Zebrazoma xanthurum ca 6-8 cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok o vad bör jag göra för o få kh o bli stabilt?

o nu tror jag att den är död,men jag kan inte fiska upp den för jag ser den inte.

fisken sitter nog fast mellan stenen men jag vill inte riva i akvariet för o ta upp den har någon ett bra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SeanD vilken metod eller medel använder du för att buffra kh samt vilken metod använder du för att höja Ca?

De som använder Balling metoden korrekt eller kör med Ca-reactor verkar ha mycket stabila kh värden och är kh stabilt så får du ett stabilt pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan prova att blåsa med en pump mot stenen så kanske den kommer fram men jag tror det knapt för dom brukar kila fast sig när dom håller på att dö så det är nog lika bra att låta den vara.

Jag håller mi PH stabilt med vattenbyten varje vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar göra tester två gånger i vekan är det dåliga värden typ kh så buffrar jag med tropic marin triple buffer,

o är det ca eller mg så kör jag med salifert all in one.

ska gör ett vatten byte på 30 litter i dag få se om det blir bätre,ännu en fråga hur sänker man ph på smidigaste sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle tro att ditt något förhöjda ph värde beror just på att du håller på att buffra för mycket.

Ph sjunker vid tillsats av buffer ,men 24 timmar senare så har du ett högre värde än innan du buffrade.

du måste ha stabila värden av calcium och magnesium innan du kan få kh&Ph att ligga stabilt,dvs calcium strax över 400mg/l och magnesium 12-1300mg/l

tänk på att inte höja dessa värden för snabbt.

Det allra enklaste sättet att få ordning på såna här problem är väl utan tvekan regelbundna vattenbyten-osmosvatten och ett bra salt,byt 50 lter varannan dag i två veckor till att börja med,därefter 25 liter i veckan- så tror jag du får rätsida på problemen utan tillsatser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att stoppa kirurger eller andra "svåra" fiskar i kar som inte är inkörda och stabila=död

Men tyvärr är många handlare för säljkåta för att bromsa uppenbara nybörjare från att köpa sådana djur,vilket i sin tur ger hobbyn ett oförtjänt rykte som Hopplös,svår eller bara ruskigt kostsam.

Har tyvärr sett handlare sälja akvarium,pump salt OCH fisk till nybörjarkunder samma dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är myket tacksam för all svar grabbar...

håller på o gör vattenbytten var 3-4 dag på 35 l nu o hoppas på att det blir bra snart,

det är tråkigt o förlora en så fin fisk men det känns bättre nu när dom andra ser piggare o äter mer,och det blir ännu bätre när jag får 40w UVCn på plats har bara 10w nu det är inte mycket o koma med.är det någon som vet var man kan köpa bikarbonat för jag behöver sänka ph värdet?

mvh jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ännu en fin fisk har dött skulle göra mitt 6 vattenbyte men fick fiska upp en av mina Paracanthurus hepatus o det är inte det roligaste ska ni veta men jag gör mitt bästa o hoppas att det blir bra snart är det något mer jag kan göra förutom vattenbyte o ha på uvcn hela dynget?

tacksam för svar

jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...