Gå till innehåll

Saltvatten ?! :s


teoedvinsson

Rekommenderade inlägg

Hej, är en kille som har hållt på med sötvatten i några år, så det här med saltvatten är helt nytt för mig men jag har

ändå fått för mig att startaegt litet saltvattenskar. Som jag har förstått det så drivs sötvattenskar och saltvattenskar på två olika sätt och jag fattar inte skillnaden. Jag hade tänkt mig ett litet clownhotell med några clowner och kanske några andra fiskar som kan hållas med clownerna, någon som har synpunkter så skriv gärna dem som svar. Vad tror ni kostnaden landar på om man köper ett begagnat clownhotell. Någon snäll som kan berätta hur jag ska göra eller länka en lättförstådd hemsida. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, teoddvinsson :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ytterliggare några frågor :) ...

1. jag har ett kar på 77.5 liter (67 cm långt, 34 cm högt och brett) skulle det vara lagom storlek till ett nybörjarkar? Min storebror som är golvläggare ska hjälpa mig och byta fogarna då det är "algiga" sen jag anväde det till sötvatten.

2. om detta kar ska anvädas behövs det då en sump till? och storlek isf?

3. fisk tips till detta kar, jag hade velat ha ett par perculaclowner, och kanske någon dascyllus melanurus, skulle det funka och finns det andra fiskar som kan rekomenderas till en nybörjare?

-thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Fungerar alldeles utmärkt, dock finns väl egentligen ingen anledning att byta ut silikonet om det fortfarande är lite mjukt och inte läcker. lite alger spelar ingen roll där, det kommer garanterat mer.

2. Inget måste med sump, men det underlättar en del och man kan gömma tekniken i sumpen.

Finns påhängs skummare som fungerar bra.

Överrinningsboxar som leder vattnet över kanten finns att tillgå om man vill ha sump, hurpass pålitliga dom är kan jag inte yttra mig om.

Annars kommer man väldigt långt med regelbundna vattenbyten i ett såpas litet kar.

Belysningen måste med säkerhet uppgraderas om du vill ha lite mer krävande koraller.

Beror lite på hur mycket jobb du vill lägga ner på förstakaret mao.

3. Ett par percula fungerar bra.

Övriga fiskar osv kan du titta på framigenom, låt karet stå ett tag och mogna innan du tillsätter liv, under tiden klämmer du ner dig i favvofåtöljen med en saltbok eller två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka: vet du någon hemsida där man kan lätt kolla vilken utrustning jag ska ha till karet på 77.5 liter

OBS!!! är det någon som har utrustning som passar mitt kar, som vill skänka den eller sälja för en billig peng så säg till :)!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?210-Akvarier-0-150-Liter

du kan läsa igenom dom trådarna så får du många tips

sen är det ide o titta på köp o sälg här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?314-K%F6p-amp-S%E4lj

tillbringa några veckor med o läsa lite så är du snart redo att starta ett saltkar

sen kan du ju köra till en saltbutik i närheten tror du har rätt nära till stig i gemla (lyckost!!) o där kan du nog få massor av tips o råd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har även ett kar som är 104 liter (90 långt och 34 högt och brett), hade jag då kunnat bygga en avdelning (jag vet inte vad det heter, men tex. clownhotellen har ju en "avdelning" längst bak där dens skummare sitter) vid ena sidan och ha denna skummaren http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=12135&prodid=10173&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3Fcatid%3D1213 och den andra tekniken som behövs, vad är det mer för teknik som sitter bakom plasten på clownhotellen? hade den skummaren funkat?

Kan någon länka mig länkar med tekniks som hade passat till detta kar? hade jag kunnat göra en sån "avdelning vid ena sidan. om jag väljer att använda detta kar hade jag då kunnat ha en gul kirurg? :nöjd:-thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...