Gå till innehåll

Rördimensioner vid 1.5m höjd och sex utlopp?


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Har lite projekt på gång och funderar lite på vilka rördimensioner man bör använda sig av. 25mm verkar vara det vanligaste men i detta fallet kommer jag att ha 6 utlopp och två t-kors på vägen så det kanske blir klent?

Tänkte använda en eheim universal 3400 pump för retur, den har max tryckhöjd 3.6m och verkar pumpa runt 2500l/h vid 1.5m. Total volym inkl sump blir 486l så det borde väl vara lagom?

Men man tappar antagligen en hel del med t-kors på vägen och många utlopp?

Här är en skiss på hur jag tänkt:

post-7095-14468927173768_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske är med på det men du kommer behöva ventiler på rören för att fördela flödena någorlunda jämt över karen. Annars kommer de övre tre karen inte få något vatten öht antagligen. Jag hade kört med minst 32mm rör hela vägen upp, 25 tycker jag är lite snålt för en sådan pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har tänkt på att det ska vara kranar på alla utlopp.

Edit: Och eftersom allt ska gå på samma system så varför inte bara fylla på i de översta och låta överinningen rinna ner i det under och sen vidare till

sumpen?

Funderade på det, men det blir inte mycket enklare och det känns som det blir bättre snurr genom sumpen på detta sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört med minst 32mm rör hela vägen upp, 25 tycker jag är lite snålt för en sådan pump.

Hittade ett excel-ark under artiklar nu precis som var till för att beräkna just detta. Enligt det så bör jag som du säger köra 32mm.

Pumpen har visserligen bara ett utlopp på 18mm så det blir rätt stor skillnad men det kanske man inte ska hänga upp sig på för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...