Gå till innehåll

Hur stor sump och hur??


Tahadhali

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Hur stor sump behöver jag för min 450L tank. Jag kommer använda overflowbox (upp till 5000L/H).

Vad tycker ni jag skall ha med i sumpen? Vilken hastighet på vattnet i sumpen och i karet?? Jag

vet det är massor frågor men varför göra om dem felen som andra redan har gjort om man kan

klara sig undan (vilket man oftast inte kan *heh*)

// Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsa på en bra extern returpump på en gång! Tex en Deltec. De är dyra men sägs vara mycket bra och väldigt tysta. Att den är extern har fördelen att den inte värmer vattnet lika mycket.

Kranar till retur och ytavrinningen. Känns väldigt bra att kunna strypa flödet om så skulle behövas. Om du ska ha en "ren" sump utan levande kan du på detta sätt enkelt tillreda nytt saltvatten och göra vattenbyten.

Räkna även med att ytvattenvolymen ska kunna få plats i sumpen om pumpen skulle lägga av eller vid elavbrott så du slipper vattenskador! I ett av facken ska du ha denna marginal!

Tänk även på att det dunstar vatten från sumpen. Efter ett tag så kan det uppstå fuktskador på akvariemöbeln. Det kan vara ett tipps att montera in extra datafläktar, använda täckskivor av tex plexiglas som du gör hål i för ytavrinningsslang mm. (Om du ska ha refigium så kan du självklart inte använda täckskivor). Själv förespråkar jag för en ren sump proppad med LS.

Angående storleken på sumpen... desto större desto bättre. Dvs kan du ha en sump på flera tusen liter så är det tummen upp... men oftast används sumpen för att samla upp ytvattnet som "slås sönder" och gömma utrustning. Ska skummare och ev filter vara externa eller internt placerade i sumpen?

Påfyllningsfack eller ett separat kar för R/O påfyllning på 25-50 liter skulle jag även rekomendera.

Om sumpen ska placeras i en trämöbel. Se till att trät är rätt behandlat för att klara fukt! Se de trådar på forumet om val av färg som är lämpliga för att måla sumputrymmet med.

OBS! Ingenting säger att sumpen måste placeras under huvudkaret eller att den måste göras i glas! Kan du placera den på något annat sätt så du lättare kommer åt och samtidigt utöka vattenvolymen så se över möjligheten.

Ja det vara några tankar om saken angående sump från min sida. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uj det var mycket på en gång. Jag har iof två 100L kar men tänkte ha den ena till att blanda vatten och evt karantäntank - kanske jag ändå skall göra sump utav båda - går väl ganska utmärkt att koppla dom - kanske även två sumpar på olika niveau. Jag tänkte att skaffa mig en extern skummare och kanske även en extern returpump som du rekommanderar. Om jag kör på en sump med bara LS behöver jag då belysning av sumpen?? Isåfall villken typ av belysning? Jag tänkte själv att bygga möbeln - delvis trä delvis sten. Tack så mycket för alla tipsen - har du bilder på hur du har löst det??

// Thomas, också Stockholm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uj det var mycket på en gång. Jag har iof två 100L kar men tänkte ha den ena till att blanda vatten och evt karantäntank - kanske jag ändå skall göra sump utav båda - går väl ganska utmärkt att koppla dom - kanske även två sumpar på olika niveau. Jag tänkte att skaffa mig en extern skummare och kanske även en extern returpump som du rekommanderar. Om jag kör på en sump med bara LS behöver jag då belysning av sumpen?? Isåfall villken typ av belysning? Jag tänkte själv att bygga möbeln - delvis trä delvis sten. Tack så mycket för alla tipsen - har du bilder på hur du har löst det??

// Thomas, också Stockholm

LS behöver ingen belysning! Använd det ena som sump och det andra karet som top up. Ingenting säger föresten att du måste ha sumpen indelad i olika fack!

Bilder finns under Era bilder - JMAONE. Mycket av det jag tog med i inlägget är just de saker jag uppmärksammat i efterhand.... så jag har frångått min ursprungliga idé gällande min sump.

Jag gillar låga akvariemöbler så man även ser akvarie bottnen när man sitter i soffan. Många bygger sina möbler med en höjd på 70 cm, bla annat så att skummaren ska få plats under karet. Men hur många har sin TV på en 70 cm hög bänk???? Själv har jag 60 cm höjd men skulle nu i efterhand kunna tänka mig 55 cm...

Jag har kommit fram till att jag omöjligt får plats med min utrustningen i akvariemöbeln. Så jag har förutom en sump på 125 liter ytterligare en akvariemöbel på 165 liter för topup/vattenbyte och utrustning. Blandannat så har jag placerat en CO2 tub och kalkreaktor i den andra akvariemöbeln. En attans massa slangar går utmed mina väggar :ler: .Har planer på att även ha en ca 150 cm hög skummare vid "sidan" av karet.

På sikt vill jag även ha Phytoplankton kulturer någonstans som ytterligare kommer att ta sin plats..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är top up?? Påfyllnadskar eller??

Ja precis! Påfyllning av osmos vatten för det vatten som dunstat från huvudkaret. Salthalten förändras då vatten dunstar, så för att hålla jämn salthalt har jag automatisk påfyllning. Jätte smidigt då man inte behöver tillverka nytt osmos vatten så ofta.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då blandar du alltså en saltvattensblanding med osmos vatten eller användar du bara osmos vatten??

För påfyllning av avdunstat vatten ska man bara använda osmosvatten!

Men när jag vill göra vattenbyten så häller jag ju bara i saltet låter det blandas ett par timmar för att sedan pumpa över det till karet med en kraftigare slang och pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...