Gå till innehåll

Red Dragon Mini 2500?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Vad ska du ha för flöde genom sumpen? Hur mycket vatten behöver din skummare?

Jag tror den pumpen skulle passa utmärkt om du har skummare som är hyfsat anpassad till ditt akvarium. Har du en väldigt överdimensionerad skummare så kanske du skulle ta en något kraftigare pump för att få ut max av skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska du ha för flöde genom sumpen? Hur mycket vatten behöver din skummare?

Jag tror den pumpen skulle passa utmärkt om du har skummare som är hyfsat anpassad till ditt akvarium. Har du en väldigt överdimensionerad skummare så kanske du skulle ta en något kraftigare pump för att få ut max av skummaren.

Tanken var att skaffa en AquaC EV 120 när akvarieleasing väl får in dem och dem bestämmer man ju själv vilken pump man ska ha. Akvarieleasing rekommenderade dock en eheim 2000 till skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha en skummare som behöver 2000 liter i timmen så är det lagom med ungefär 2000 liter i flöde genom sumpen. Större flöde ökar risken för mikrobubblor och kan ge högre ljudnivå i sumpen. Så när du väljer returpump kolla vilket flöde pumpen ger på den lyfthöjden som är aktuellt för din del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha en skummare som behöver 2000 liter i timmen så är det lagom med ungefär 2000 liter i flöde genom sumpen. Större flöde ökar risken för mikrobubblor och kan ge högre ljudnivå i sumpen. Så när du väljer returpump kolla vilket flöde pumpen ger på den lyfthöjden som är aktuellt för din del.

Ok då ska jag räkna lite på det när jag kommer hem. Har glömt bort hur det är man räknar med vinklar osv i rören. Tack för ditt svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag min pump på 6000l/h är för klen till både skummare och retur. Har en kz revolution s skummare. Det försvinner ju en del upp till akvariumet med. Har visserligen två olika sumpar så mikrobubblorna försvinner. Men jag ska mata bara skummaren med en red dragon 2500 tror jag tycker jag har svårt att få till rätt flöde genom både skummare akvarium och rätt nivå i sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag min pump på 6000l/h är för klen till både skummare och retur. Har en kz revolution s skummare. Det försvinner ju en del upp till akvariumet med. Har visserligen två olika sumpar så mikrobubblorna försvinner. Men jag ska mata bara skummaren med en red dragon 2500 tror jag tycker jag har svårt att få till rätt flöde genom både skummare akvarium och rätt nivå i sump.

Med en in-sump-skummare så skulle jag rekommendera separata pumpar, eftersom det oftast är svår att få det hela stabilt med en och samma för båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en in-sump-skummare så skulle jag rekommendera separata pumpar, eftersom det oftast är svår att få det hela stabilt med en och samma för båda.

Har upptäckt detta... Funderar på en red dragon mini 2500 eller 3500, vad rekommenderar du till en kz revolution s? Har du nån hemma? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...