Gå till innehåll

Avrinning till sumpen och flyttbar sump...


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag ska dra ett 50 mm rakt avrinningsrör (utan böjar) från akvariet till sumpen.

Avrinningsröret vill jag dra ända till sumpens botten,

för att minimera oljudet av vattenskvalp.

Hur kan jag sedan kunna flytta ut sumpen för ev. fixande av sumpen,

utan att sumpen sitter fast av avrinningsröret ?

Ska man ha en skruvbar skarv på avrinningsröret strax ovanför sumpen övre kant ?

Ett alternativt kan vara att köpa en skruvbar kran som sitter strax ovanför sumpens övre kant.

Finns det andra och kanske bättre förslag ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte dra ett rör raktner, kommer få en massa ljud av skalp i röret i stället.

Sen är det bara att sätta en union på röret för att skarva bästa kanske det är att sätta en ventil med gängmuff på båda sidorna.

Men som sagt om du skall ha ett rakt rör ner till sumpen ifrån ytavringen så kan du räkna med oljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte dra ett rör raktner, kommer få en massa ljud av skalp i röret i stället.

Sen är det bara att sätta en union på röret för att skarva bästa kanske det är att sätta en ventil med gängmuff på båda sidorna.

Men som sagt om du skall ha ett rakt rör ner till sumpen ifrån ytavringen så kan du räkna med oljud.

Jag håller på att konstruera en egen enkel och fiffig avrinningsmekanism,

där jag inte har någon avrinningskammare i karet,

men ändå utnyttjar principerna för DursoStrandpipes, för att få en tyst avrinning.

Jag ska publisera det hela på forumet, när jag ritat färdigt och testat det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att konstruera en egen enkel och fiffig avrinningsmekanism,

där jag inte har någon avrinningskammare i karet,

men ändå utnyttjar principerna för DursoStrandpipes, för att få en tyst avrinning.

Jag ska publisera det hela på forumet, när jag ritat färdigt och testat det hela.

Om du inte har hittat på något extremt smidigt så kommer du att få luft med dig ner även med durso. I annat fall så kan du inte bryta häverten och tömmer då snabbare än vad du matar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har hittat på något extremt smidigt så kommer du att få luft med dig ner även med durso. I annat fall så kan du inte bryta häverten och tömmer då snabbare än vad du matar....

Jag förstår precis vad du menar, men jag gör en kombination av en massa olika principer och egenskaper

(lite hävert, lite sug av luft med ljuddämpare, liten tratt på röret för effektivare avrinning, skyddsgaller för avrinningentratten m.m.).

Systemet kommer inte att bli helt tyst, men nästan......

Som det ut just nu, så ska det hela bli en ganska enkel konstruktion (med några plexiglasskivor),

även fast det kanske inte låter så.

Jag hoppas bara att det hela fungerar i praktiken.....den som väntar får se........

Tålamod är en dygd !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hade tänkta att använda dursos teknik med kontrolerad hävert så kan du inte låta röre gå långt ner i sumpen utan endast några cm under vatten utan. Annars kommer du massa luft som orkas tryckas ut av vatten trycket eftersom det är för mycket mottryck. Jag gjorde det felet själv och vet att det går inte att ha röret för långt. Samt att det är inte dumt att ha något mostånd längst ner så du får en vatten pelare i hela röret. Detta minskar oljud markant.

Om du inte vet att konstruktionen funkar helt så kan du ju använda teflon tejp i vissa skarvar för att testa om det funkar, om det inte gör det är det bara att testa något annat sätt. Men du har rören kvar och slipper köpa nya. Hoppas du fattar vad jag menar.

/Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hade tänkta att använda dursos teknik med kontrolerad hävert så kan du inte låta röre gå långt ner i sumpen utan endast några cm under vatten utan. Annars kommer du massa luft som orkas tryckas ut av vatten trycket eftersom det är för mycket mottryck. Jag gjorde det felet själv och vet att det går inte att ha röret för långt. Samt att det är inte dumt att ha något mostånd längst ner så du får en vatten pelare i hela röret. Detta minskar oljud markant.

Om du inte vet att konstruktionen funkar helt så kan du ju använda teflon tejp i vissa skarvar för att testa om det funkar, om det inte gör det är det bara att testa något annat sätt. Men du har rören kvar och slipper köpa nya. Hoppas du fattar vad jag menar.

/Torbjörn

Okey, jag fattar !

Tack för tipset, för det hade jag inte tänkt på !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med min lösning med luftsug så kommer det med duktigt med luft och det måste till en avluftare ( iallafall med 16 rör som luftrör).

Det går att bygga skummare vid avluftningen och jag testade lite. Men det var en så pass stor effekt i skummningen att det var svårt att styra det. Jag har för lågt mellan sump och akvarium för att få upp skumröret tillräckligt högt för att få rätt skumning. blev mycket och aldeles för ljus vätska så jag la ner det och kör vidare på min riktiga skummare. Enbart om jag känner att jag vill öka skumningen i karet som jag kommer jobba vidare på idén och då köra med dubbla skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...