Gå till innehåll

Media i fosfatfilter


Genne

Rekommenderade inlägg

Nu är fosatfiltret hemkommet ett Deltec FR-509, nu till min fråga.

Har fått med aktiv kol, ultra phos absorber granulat, ultra silicates absorber granulat och fosfatredusering järn, hur mycket ska jag ha av varje i filtret och hur stor genomströmning ska jag ha?

Dessa två har jag dosering på, ultra phos absorber granulat och ultra silicates absorber granulat.

Om någon har en manual posta gärna en kopia till mig.

Tacksam för hjälp.

Karet är på ca. 1000 liter

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror bristen på svar är pga blandningen av flera sorters media i en och samma reaktor. Jag hade nog valt att köra dem var för sig, om inte annat så blir det enklare att byta dem då.

Tack för svaret Jimmy. Jag kanske formulerade frågan lite dumt dessa ämnen var vad jag fick med.

Men det jag undrar vad bör jag använda och hur mycket.

Hade nog bara kört kol och ultraphos, kolet brukar väl oftast doseras 1dl kol / 100liter. Ultraphos har jag ingen koll på.

Silikatmediat, är inte det sådant som ska sitta i filter på osmosen?

Tack för svaret Marko.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du skall använda beror på vad du behöver lösa för problem. Har du höga fosfatnivåer bör du köra med fosfatremover.. Beroende på om du måste sänka mycket eller lite använder du olika typer av media och olika mängder.. Kol kan du alltid köra och ofta i kombination som tidigare skrevs med en fosfat remover..

Mängden beror som sagt på vad du vill åstadkomma så du får kanske skriva några rader om det och dina vattenvården så kanske du kan få "bättre" svar utifrån givna förutsättningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du skall använda beror på vad du behöver lösa för problem. Har du höga fosfatnivåer bör du köra med fosfatremover.. Beroende på om du måste sänka mycket eller lite använder du olika typer av media och olika mängder.. Kol kan du alltid köra och ofta i kombination som tidigare skrevs med en fosfat remover..

Mängden beror som sagt på vad du vill åstadkomma så du får kanske skriva några rader om det och dina vattenvården så kanske du kan få "bättre" svar utifrån givna förutsättningar.

Tack Max,

Jag behöver få ner mina fosfatvärden då dessa ligger väldigt högt och en tid varit ett gissel för mig.

Alla andra värden är bra i karet.

Jag har inte satt mig in i detta då det inte förr varit något problem, förut och jag kört med den klassiska strumpan.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...