Gå till innehåll

Returfack och ATO - hur stoppa osmosen vid stopp i rören ned


freguz

Rekommenderade inlägg

Sitter och grubblar över översvämningsrisken...

Den "vanligaste", och den man enkelt testar, är ju den om strömmen går (eller returpump går sönder), då ska det vattnet som rinner tillbaks ner i sumpen få plats.

Men, den andra varianten, om båda rören ner blir igensatta. Då pumpar returpumpen vidare och ska gå torr (och gå sönder kanske) när returfacket töms, så att inte akvariet fylls över bredden. Men är så blir det ju inte om man har en osmostank som fyller upp med ATO till returfacket, då lär den ju gå igång på allvar och pumpa ur hela osmostanken ner i returfacket, som då pumpar upp allt detta i karet så det flödar över. Väl? Hur kan man stoppa detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men, den andra varianten, om båda rören ner blir igensatta. Då pumpar returpumpen vidare och ska gå torr (och gå sönder kanske) när returfacket töms, så att inte akvariet fylls över bredden. Men är så blir det ju inte om man har en osmostank som fyller upp med ATO till returfacket, då lär den ju gå igång på allvar och pumpa ur hela osmostanken ner i returfacket, som då pumpar upp allt detta i karet så det flödar över. Väl? Hur kan man stoppa detta?

Jag har en Tunze osmolator och har satt den mekaniska sensorn i akvariet och den optiska i returfacket. Då fyller den inte på mer vatten om akvariet börjar bli överfullt. Mitt returfack är naturligtvis så litet att det vattnet i sig själv inte kan fylla akvariet innan pumpen går torr. Min tank med påfyllningsvatten är dessutom integrerad med sumpen, med en något lägre skiva om avdelare, så om ATO:n hänger sig i påläget så rinner vattnet tillbaka i osmosdelen innan sumpen svämmar över på vardagsrumsgolvet. Tunzes osmolator har även en inbyggd tidsgräns som extra skydd, den slutar helt enkelt att fylla på efter ett tag om den får gå kontinuerligt en längre stund.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röstar på petnyms förslag (no offense Daniel ;)), det var exakt så ja jade tänkt lösa kust detta...:)

Jag som tänkte starta en liten sidoverksamhet och snida gubbar.. :( Men jag får väll sälla mig till skaran då och tycker att tidsbrytningen är en smart idé! Men att bägge rören skulle sättas igen.. men visst kan det hända.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...