Salta katten Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Hallåj,Orkar inte med alla skivor mer, de håller på att ta över mer eller mindre i hela akvariet...Finns det några bra knep till att avlägsna Skivor från LS utan att LS:en tar skada?Spruta med varmvatten in i respektive eller något annat bra alternativ?Orkar inte med alla skivor mer, de håller på att ta över mer eller mindre hela akvariet...Med Vänlig HälsningChristian Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 bra fråga. vad är det för skivor? Actinodiscus / Discosoma / Ricordea brukar gå att få bort 1 & 1 med tumnageln iallafall.Jag har ett gäng Rhodactis jag inte har en susning hur jag ska få bort, det lutar åt stålborste innan den levande stenen åker ner i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Skaffa dig en spruta med en nål, typ en sådan som du inte vill att Syster sätter i armen på dig. 1 ml ättika är lagom för en skiva. Kör in sprutan en bit ner i munnen. Tänk på att ättika är kolkälla så ta död på högst 2-3 skivor vid ett och samma tillfälle och med några dagars mellanrum. Inget fel att samtidigt skumma blött, göra regelbundna vattenbyten och använda kol. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Virse Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Skaffa dig en spruta med en nål, typ en sådan som du inte vill att Syster sätter i armen på dig. 1 ml ättika är lagom för en skiva. Kör in sprutan en bit ner i munnen. Tänk på att ättika är kolkälla så ta död på högst 2-3 skivor vid ett och samma tillfälle och med några dagars mellanrum. Inget fel att samtidigt skumma blött, göra regelbundna vattenbyten och använda kol.Jag använder precis samma metod som du beskriver, både för glasrosor och för skivor. Det räcker oftast med 0.2-0.3 ml per skiva dock (beroende på hur stor den är såklart). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Upp med stenen, klipp bort så mycket du kan, på med TM Biocalcium så fräts det bort... Funkar på xenia också... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Genne Postat 16 november 2012 Dela Postat 16 november 2012 Jag har kört med samma metod som Wiking beskriver funkar kanon men undvik att köra nålen i fingrarna om du ska ta bort knappar (det är inte roligt) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.