Gå till innehåll

Hur bryta häverteffekt i returen?


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Har ett nytt kar på gång och funderar lite på hur sumpbygget ska se ut. Jag skulle vilja ha returen ut bland stenarna ungefär mitt i karet istället för i ytan. Förstår att det vatten som är på väg upp i returröret kommer att pressas tillbaka av gravitationen, är det inte ganska stor risk att returen blir en hävert om man har returen så långt ner och det slutar med att man suger ner halva karet i sumpen? Hur gör man för att undvika det? Eller tänker jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket är framåt så nej det sprutar inget vatten, kanske ytterst lite sipper. Jag har testat och fejkat strömavbrott samt stop i returpump och igensättning av rör till sumpen och det funkar klockrent. Har även haft ett strömsvbrott och ett haveri med returpumpen men ingen katastrof. :)

Hålet sätts igen efter en tid men jag rengör det kanske 1 gång varanannan var tredje vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2847-14468927319513_thumb.jpg

Jag vet att jag är tjatig med den här bilden.. Men det är för att jag är så jäkla nöjd (och det är inte min ide från början)

Röret med slangen i mitten bryter häverten på någon sekund efter att jag stängt av returen, så jag får några fjuttiga liter ner i sumpen från mitt kar på 720L

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag skulle gärna också få en förklaring.

Synd att jag inte bad dig demonstrera på träffen vi hade hos dig:snurrig:.

Jag åkte iallafall hem och borrade ett hål i returen inne i avrinningen för att testa.

Blev lite sprutande när jag startade pumpen igen. hmm. Inga problem.

Men sedan när jag stängde av returpumpen fick jag en häverteffekt från akvariet in till avrinningen.

Och därifrån rinner det ju ner till sumpen, så den fylldes upp långsamt men säkert.

Fattade aldrig varför riktigt, men jag orkade inte mecka med det då. Nu är returrören vid ytan igen.

Hur undviker du detta?

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag är inte säker på att jag fattar hur det funkar. Röret längst till vänster är retur från pumpen? Du har två returer till karet i ytan och en tredje mindre i överrinningen och den töms snabbare än karet och suger sen luft?

Helt rätt! Vattennivån i överrinningsboxen sjunker snabbast i karet när returpumpen lägger av och det blir även en hävert som suger vatten från tre ställen i mitt fall (dom bägge utloppen och röret/slangen inne i boxen) men boxen töms ju även den av sin vanliga "hävert" med 32mm rör ner till sumpen och det tar inte lång tid att sugas ner.. Röret/slangen är 10mm så det kan dra mycket luft och häverten bryts, men det krävs att returröret går ovanför vattenytan på något ställe.

jag ser nu att jag är för trött för att försöka beskriva detta, då jag inte förstår min förklaring själv ens.. Men jag ska se om det går att fixa någon helbild imorgon.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...