lottac Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 Skulle vilja veta hur farlig en gul koffertfisk är? Har idag läst att de kan ta död på allt levande i karet. Stämmer det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
osby0479 Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 Hade en som dig i mitt 135l och jag märkte inget!Dock känsliga med prick.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 Så länge du inte äter den så är det ingen fara. Jag vet inte med den arten men många av dessa fiskar har giftet Tetrodtoxin. Det är 8 år utbildning för att få göra sushi på blåsfisk. Ändå dör ett anta personer varje år.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 En boxfisk som blir skrämd eller stressad, släpper gift - hur mycket skada det åstadkommer verkar nästan lite slumpmässigt, men jag har råkat ut för att O.meleagris (stort ex,) har förgiftat ett 7-kubikssystem. (vi pratar total wipe-out)Jag tycker man ska räkna dessa arter som mycket svåra, och om man beslutar sig för att prova, se till att ha bra vattenvärden, aktivt kol och mjukstartande belysning.Fredliga tank-kompisar är en annan bra förutsättning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 21 november 2012 Dela Postat 21 november 2012 Små ex av O.cubicus brukar inte utgöra nån större fara om vattenvolymen är några hundra liter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 22 november 2012 Dela Postat 22 november 2012 Har haft en del koffertfiskar genom åren. Har ej haft problem med dem mer en att dom blir väldigt stora. Så man behöver en redig burk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.