Gå till innehåll

Kortslutning-Elavbrott i 20 timmar-Ingen hemma-Mycket dog


Richme

Rekommenderade inlägg

Det var precis vad som hände. Säkringen, till linjen där allt till tanken är kopplat, utlöstes och tills vi kom hem och akvarievakten hade varit där, gick det ca 20 timmar. Således ingen el till returpumpen, skummaren eller kylaren. 20 timmar räckte för att många av mjukkorallerna skulle dö och en hel del av fiskarna:sur:. Vattnet hade en temp. på 33 C. Att efter en längre resa, mitt i natten, komma hem och ta hand om detta, var inte speciellt kul...

Vad som förvånade mig, var att samtliga anemoner och musslor klarade sig, även de få stenkorallerna jag har, medan härdiga fiskar som Damseller och Clowner dog. Överlevde och lever nu i högaktad välmåga, gör även mina Blue Tang. Även det till min glädje och förvåning.

Det har nu gått 3 månader. Ringde in en order igår till ett par shoppar i Bangkok och idag kommer en hel del mjukkoraller och fiskar i varierande storlek, och sort med flyget hit. (tur att man bor här, så räkningen blir överkomlig...). I leveransen kommer också 2 mandariner. Nu min fråga:

Vet att de är speciella vad gäller att få till att äta. Några bra tips på vad att mata dom med och hur?

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar sorgen. En lösning som kan vara en ide för att det inte skall hända igen är att leta reda på uttag som går till olika säkringar och dra skarvsladd till några väsentliga funktioner så inte allt stannar på en gång bara p g a en säkring.

Det enda foder jag sett mandarinerna ta av alla de sorter jag petat i är märkligt nog vanligt sketet Tetramin flingfoder. Däremot så går de ju hela tiden och plockar i algerna så jag tror att det funkar bäst med ett inte allt för kliniskt rent akvarium där det finns en del småkryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd det som hände.

Det jag först testar med är djupfrysta svarta mygg - vår stickmygga. Du kan nog inte få tag i den i Thailand och då kommer det tips som jag hatar över allt annat men som bruka hjälpa - röda mygg (blodworms). De kan utlösa allergier och brukar vara tagna i dåligt vatten men det brukar fungera tyvärr. Använd det dock med urskiljning och endast för att få igång dem på djupfryst foder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Hade någon kommit mitt i natten och bett att få köpa allting för en Krona, eller tom en Baht, hade jag slagit till...

Jag hoppas att jag får anledning att prova matnings alternativen....sedan jag la i fiskarna igår, försvann de två Mandarinerna och jag har ännu inte sett röken av dom. Hoppas att dom dyker upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar! Inte lätt ha batteridrift till en kylare... Tror det är enklare med batteri-backup här i vårt svenska klimat...

Har ett par UPS men tydligen fungerar dom inte för en elektrisk motor, har jag kommit fram till. Inte ens returpumpens motor fungerade mer än några gånger tills bateriet tog slut. Kylaren har jag inte ens försökt att koppla till en UPS. Kortare elavbrott på 20-30 min, är ok, men är det längre avbrott har jag en generator här, som jag kan starta, om man är hemma dvs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett par UPS men tydligen fungerar dom inte för en elektrisk motor, har jag kommit fram till. Inte ens returpumpens motor fungerade mer än några gånger tills bateriet tog slut. Kylaren har jag inte ens försökt att koppla till en UPS. Kortare elavbrott på 20-30 min, är ok, men är det längre avbrott har jag en generator här, som jag kan starta, om man är hemma dvs...

Vilken utrustning som funkar eller ej beror nog på vilken kvalite det är på utsignalen från UPSen, dvs hur pass sinuslik den är. Streampumpar typ Tunzes går ju på likpänning så dem kan man enkelt göra en backup direkt från ett battari med ett relä.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...