Gå till innehåll

Nytt akvarie - Sump ide


Guest Krille

Rekommenderade inlägg

Guest Krille

Funderar på att bygga ett nytt akvarium, ca 150 liter (85*42*42) + inbyggd sump på ca 20 liter med två kamrar, en med konstant vattennivå. Finns det någon som kan göra en detaljerad skiss?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

åhå, där fanns mycket matnyttigt Wrang! Kanon! Ska kolla ikväll måtten etc. Vad jag förstår bör man ha 2 kamrar i sumpen för att den ena ska hålla konstant vattennivå för skummaren. Funderar på ett 4 kantigt kar med en trekantig sump i ena hörnet delad på mitten. Då ska väl skummaren sitta i den första kammaren vad jag förstår. Kommer det att plaska mkt? Tänkte ha en Eheim 1200 l/h pump som reuturpump i kammare 2 och en Tunze 3110/2 skummare i första kammaren. Funderar på måtten 75*50*40 (L*H*B). Vad ska sumpen tillverkas i, glas eller plexi? Hur limmar man, akvariesilikon? Ska man måla på sumpsidan med svart för att få lite spegeleffekt(djup) i karet? Är det bättre/snyggare med en 4 kantig sump? Många frågor här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

En fråga till, om jag vill bygga en egen ytavrinning o overflow i ex. plast, hur gör man? Vad ska man använda för lim?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...