Andreas84 Postat 20 februari 2013 Författare Postat 20 februari 2013 Dagens vattenvärde:Temp 26-27Salt 1025Ph 8.1KH ca 7Nitrit 0Nitrat 50Fosfat 0.12Calcium 458Magnesium 1250Nitrat och fosfat är lite högt, samt mg lite lågt va? Är det nu dags att hälla i NO3xPO4-X och då dosera 2ml/100l? ska jag räkna bort ca 20% av den totala vattenvolymen för sten sand pumpar mm? Citera
Jaysan Postat 20 februari 2013 Postat 20 februari 2013 Skulle väll säga att ditt Kh är på gränsen till lågt med sen kör jag själv på Ph 8,3 Citera
Andreas84 Postat 20 februari 2013 Författare Postat 20 februari 2013 Skulle väll säga att ditt Kh är på gränsen till lågt med sen kör jag själv på Ph 8,3Jo det är nog lite lågt, fuskade lite med mätningen och körde den på lågupplöst, men har legat på gränsen innan så funderar på att buffra lite. Någon rekommendation på nåt bra medel? Citera
Randigabipen Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 Undrar hur djup sand man bör ha? vi har ca 5-6 cm på vissa ställen, är det för mycket? Har hört det kan samlas massa dåliga ämnen där. Citera
Wigge Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 det beror på, antingen så köra man en tunn sandbäd(som du har nu eller tunnare) eller en Deep sandbed på 15-20cm(socker fin sand)- har du DSB så blir det som ett nitrat filter. de bakterier som bildas i sanden använder nitratet och gör om det till små gasbubblor i sanden som sedan de sandvändande djur släpper fria när de vänder sand, när gas bubblan blir fri så åker den upp till ytan och släpps ut som en sorts gas som är helt ofarlig. och nitratet har bildats till gas.så det är bara att välja. men kör du DSB så är det viktigt att du köper rätt djur till den. Citera
Andreas84 Postat 25 februari 2013 Författare Postat 25 februari 2013 det beror på, antingen så köra man en tunn sandbäd(som du har nu eller tunnare) eller en Deep sandbed på 15-20cm(socker fin sand)- har du DSB så blir det som ett nitrat filter. de bakterier som bildas i sanden använder nitratet och gör om det till små gasbubblor i sanden som sedan de sandvändande djur släpper fria när de vänder sand, när gas bubblan blir fri så åker den upp till ytan och släpps ut som en sorts gas som är helt ofarlig. och nitratet har bildats till gas.så det är bara att välja. men kör du DSB så är det viktigt att du köper rätt djur till den.Tack! Ser att det är bubblor i sanden här. Så det är ingen fara om dom frigörs av djur som gräver? Citera
Wigge Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 nej det är absolut ingen fara, de är helt ofarliga! har du högt nitrat så vill du ha så mycket bubblor du kan för då försvinner det nitrat=) Citera
Andreas84 Postat 25 februari 2013 Författare Postat 25 februari 2013 kanon:) jo jag har hög nitart ca 50, tror vi råkat mata lite mycket. har gjort vattenbyte idag på 20 liter och matar snålare nu. Tänkte så det inte hade med sanden att göra. Citera
Wigge Postat 25 februari 2013 Postat 25 februari 2013 det låter bra med vatten bytet! jodå den hjälper till=) Citera
Randigabipen Postat 26 februari 2013 Postat 26 februari 2013 Idag ser karet ut såhär och värdena ligger på;Salt - 1024PH - 8.1KH - 6.7Fosfat - 0.12Kalcium - 414Magnesium - 1170Nitrit - 0Nitrat - 25-50Vi håller även på att buffra upp Magnesiumet. Ska till en början landa på 1250 och sedan uppåt 1350. Citera
Andreas84 Postat 6 mars 2013 Författare Postat 6 mars 2013 Har idag bytt fläktarna som kyler belysningen, vilken skillnad dom nya fläktarna är totalt ljudlösa i jämförelse med dom gamla:) Ska även sätta ett par fläktar i locket för att dra ur kondens och värme. Tänkte bara innan jag börjar borra, är det någon risk att man fläktar ur all syre och därmed får sämre syre i vattnet? Min skummare tar luft via en slang utanför locket så den borde väl syresätta? Citera
Andreas84 Postat 8 mars 2013 Författare Postat 8 mars 2013 Lite nytt idag Köpte även grotech korall ABC är det något att ha, köpte mest för att testa.Dagens värden är :Temp 26,5Salt 1024PH 8,2Nitrit 0Nitrat 2Fosfat 0,08Kalcium 575 farligt högt?KH 7,2Magnesium 1320 Citera
Manks Postat 8 mars 2013 Postat 8 mars 2013 Anderzon_ En retorisk fråga. Om du fläktar ut allt syre, vad ersätts det med? Citera
Andreas84 Postat 8 mars 2013 Författare Postat 8 mars 2013 Dom fläktarna kyler lampan, bytte ut original mot tystare. Ja det är ju frågan va ju inne på att ta hål i kåpan för att sänka temp och få bort kondens men vet inte om fläktarna ska blåsa in eller ut? eller om luften skummaren tar utifrån räcker att syresätta? Citera
Andreas84 Postat 12 mars 2013 Författare Postat 12 mars 2013 Lite nytt idag Inte nytt men vad för sorts korall är detta i bilden nedan?Och en helbild tagen idagAllting tuffar på bra, märker efter att jag börjat med att tillsätta ca mg och kh att allt börjat ta fart och bli mycket finare i karet så känns väldigt bra just nu Någon som vet nån bra korall för lite skuggiga partier? Citera
Randigabipen Postat 28 mars 2013 Postat 28 mars 2013 Lite uppdateringar på karet som börjat växa till sig Citera
Heske Postat 28 mars 2013 Postat 28 mars 2013 Jäkla granna kar det där, riktigt sugen på och byta ut mitt lilla mot ett sånt!Snyggt innehåll också förresten Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.