Gå till innehåll

Jad 128


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Dagens vattenvärde:

Temp 26-27

Salt 1025

Ph 8.1

KH ca 7

Nitrit 0

Nitrat 50

Fosfat 0.12

Calcium 458

Magnesium 1250

Nitrat och fosfat är lite högt, samt mg lite lågt va? Är det nu dags att hälla i NO3xPO4-X och då dosera 2ml/100l? ska jag räkna bort ca 20% av den totala vattenvolymen för sten sand pumpar mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skulle väll säga att ditt Kh är på gränsen till lågt med sen kör jag själv på Ph 8,3

Jo det är nog lite lågt, fuskade lite med mätningen och körde den på lågupplöst, men har legat på gränsen innan så funderar på att buffra lite. Någon rekommendation på nåt bra medel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det beror på, antingen så köra man en tunn sandbäd(som du har nu eller tunnare) eller en Deep sandbed på 15-20cm(socker fin sand)- har du DSB så blir det som ett nitrat filter. de bakterier som bildas i sanden använder nitratet och gör om det till små gasbubblor i sanden som sedan de sandvändande djur släpper fria när de vänder sand, när gas bubblan blir fri så åker den upp till ytan och släpps ut som en sorts gas som är helt ofarlig. och nitratet har bildats till gas.

så det är bara att välja. men kör du DSB så är det viktigt att du köper rätt djur till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det beror på, antingen så köra man en tunn sandbäd(som du har nu eller tunnare) eller en Deep sandbed på 15-20cm(socker fin sand)- har du DSB så blir det som ett nitrat filter. de bakterier som bildas i sanden använder nitratet och gör om det till små gasbubblor i sanden som sedan de sandvändande djur släpper fria när de vänder sand, när gas bubblan blir fri så åker den upp till ytan och släpps ut som en sorts gas som är helt ofarlig. och nitratet har bildats till gas.

så det är bara att välja. men kör du DSB så är det viktigt att du köper rätt djur till den.

Tack! Ser att det är bubblor i sanden här. Så det är ingen fara om dom frigörs av djur som gräver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har idag bytt fläktarna som kyler belysningen, vilken skillnad dom nya fläktarna är totalt ljudlösa i jämförelse med dom gamla:) Ska även sätta ett par fläktar i locket för att dra ur kondens och värme. Tänkte bara innan jag börjar borra, är det någon risk att man fläktar ur all syre och därmed får sämre syre i vattnet? Min skummare tar luft via en slang utanför locket så den borde väl syresätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom fläktarna kyler lampan, bytte ut original mot tystare. Ja det är ju frågan va ju inne på att ta hål i kåpan för att sänka temp och få bort kondens men vet inte om fläktarna ska blåsa in eller ut? eller om luften skummaren tar utifrån räcker att syresätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nytt idag :)

post-3331-14468928760488_thumb.jpg

Inte nytt men vad för sorts korall är detta i bilden nedan?

post-3331-14468928760756_thumb.jpg

Och en helbild tagen idag

post-3331-14468928761006_thumb.jpg

Allting tuffar på bra, märker efter att jag börjat med att tillsätta ca mg och kh att allt börjat ta fart och bli mycket finare i karet så känns väldigt bra just nu :)

Någon som vet nån bra korall för lite skuggiga partier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...