Oxygar Postat 30 november 2012 Postat 30 november 2012 Höll precis på o döda sjörosor och kolla inte var jag stoppar i handen och sätter den rakt ner i sjöborren. Kan det vara farligt? Har hört att dom kan vara giftigadenna är det Citera
ted64 Postat 30 november 2012 Postat 30 november 2012 ja de e den skölj med jättevarmt vatten på ställena du blev stucken på, Här e lite o läsa https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?50902-J%E4tteont-och-vill-skriva-av-mig&highlight=giftig Citera
Lasse Postat 30 november 2012 Postat 30 november 2012 Som Ted säger. Håll det stungna området ca 20 minuter i så varmt vatten du kan. Efter några timmar kan du känna dig "tjuvtjock" i magen - ungefär som när en maginfluensa börjar att bryta igenom. Normalt så går det över efter en natt. Eftersom olika personer reagerar olika så bör du uppsöka sjukhus om du blir väldigt dålig. Kan inte artbestämma efter bilden. Har du någon tydligare bild. Ser ut som en diadema av något slag.MVH Lasse Citera
Wigge Postat 30 november 2012 Postat 30 november 2012 Jag blev stungen av en så att taggen satt kvar ett tag. Och jag märkte inget:) Citera
Lasse Postat 30 november 2012 Postat 30 november 2012 @ Wigge. - Det slår olika på olika personer samt det som säljs som Diadema troligtvis består av flera olika arter (åtminstone två arter förväxlas ofta D.setosum och D.savignyi men troligvis finns fler i detta komplex, vi vet alltså inte den specifika arten) som kan ha olika giftighet. Jag har själv stuckit mig ett 10 tal gånger eftersom jag älskar dessa kreatur, jag har för närvarande 6 st. Jag värmebehandlar alltid men 3-4 gånger har jag blivit fysisk dålig också. Detta har hänt under sista tiden så ettdera är det olika arter eller också kan man bli överkänslig. Du skall vara glad att du inte drabbades i ditt fall men det är tyvärr inte allmängiltigt. Det farligaste är att förringa faran.MVH Lasse Citera
Oxygar Postat 30 november 2012 Författare Postat 30 november 2012 ok. tror inte att jag fick i mig något gift iaf. synns inget på handen eller känner något. tro jag hade tur. Citera
Oxygar Postat 30 november 2012 Författare Postat 30 november 2012 Som Ted säger. Håll det stungna området ca 20 minuter i så varmt vatten du kan. Efter några timmar kan du känna dig "tjuvtjock" i magen - ungefär som när en maginfluensa börjar att bryta igenom. Normalt så går det över efter en natt. Eftersom olika personer reagerar olika så bör du uppsöka sjukhus om du blir väldigt dålig. Kan inte artbestämma efter bilden. Har du någon tydligare bild. Ser ut som en diadema av något slag.MVH Lasseletat lite i datorn och dessa bilder hitta jag Citera
Benighted Postat 1 december 2012 Postat 1 december 2012 Skönt att du slapp bli förgiftad, hade du blivit det (och inte värmebehandlat DIREKT, inom en minut eller så) hade du vetat om det, känns som nån kör ner en het nål i såret och rör runt ... Som Lasse säger kan man må "tjyvtjockt" också, speciellt om man inte värmebehandlar, för min del var det rätt kraftig yrsel, illamående, magkänningar, huvudvärk, rätt likt hur man känner sig dagen efter överförfriskning. Citera
Lasse Postat 1 december 2012 Postat 1 december 2012 Har den 5 vita prickar på kroppen? I så fall är det troligtvis D.setosum.MVH Lasse Citera
Oxygar Postat 1 december 2012 Författare Postat 1 december 2012 Har den 5 vita prickar på kroppen? I så fall är det troligtvis D.setosum.MVH Lasseja det har den Citera
Lasse Postat 1 december 2012 Postat 1 december 2012 Bra att ha det namnet om det händer igen Diadema setosum är hela namnet. Här har du lite om denMVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.