Gå till innehåll

är sjöborre farlig.


Oxygar

Rekommenderade inlägg

Som Ted säger. Håll det stungna området ca 20 minuter i så varmt vatten du kan. Efter några timmar kan du känna dig "tjuvtjock" i magen - ungefär som när en maginfluensa börjar att bryta igenom. Normalt så går det över efter en natt. Eftersom olika personer reagerar olika så bör du uppsöka sjukhus om du blir väldigt dålig. Kan inte artbestämma efter bilden. Har du någon tydligare bild. Ser ut som en diadema av något slag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Wigge. - Det slår olika på olika personer samt det som säljs som Diadema troligtvis består av flera olika arter (åtminstone två arter förväxlas ofta D.setosum och D.savignyi men troligvis finns fler i detta komplex, vi vet alltså inte den specifika arten) som kan ha olika giftighet. Jag har själv stuckit mig ett 10 tal gånger eftersom jag älskar dessa kreatur, jag har för närvarande 6 st. Jag värmebehandlar alltid men 3-4 gånger har jag blivit fysisk dålig också. Detta har hänt under sista tiden så ettdera är det olika arter eller också kan man bli överkänslig. Du skall vara glad att du inte drabbades i ditt fall men det är tyvärr inte allmängiltigt. Det farligaste är att förringa faran.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Ted säger. Håll det stungna området ca 20 minuter i så varmt vatten du kan. Efter några timmar kan du känna dig "tjuvtjock" i magen - ungefär som när en maginfluensa börjar att bryta igenom. Normalt så går det över efter en natt. Eftersom olika personer reagerar olika så bör du uppsöka sjukhus om du blir väldigt dålig. Kan inte artbestämma efter bilden. Har du någon tydligare bild. Ser ut som en diadema av något slag.

MVH Lasse

letat lite i datorn och dessa bilder hitta jag post-4398-1446892739646_thumb.jpg

post-4398-14468927396268_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att du slapp bli förgiftad, hade du blivit det (och inte värmebehandlat DIREKT, inom en minut eller så) hade du vetat om det, känns som nån kör ner en het nål i såret och rör runt :P... Som Lasse säger kan man må "tjyvtjockt" också, speciellt om man inte värmebehandlar, för min del var det rätt kraftig yrsel, illamående, magkänningar, huvudvärk, rätt likt hur man känner sig dagen efter överförfriskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...