Gå till innehåll

vattenfråga vid uppstart?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar gå åt 3-3,5 dl salt till 10 liter vatten. Bättre att börja med den mindre mängden och sedan efter någon dag börja höja salthalten till den nivå man vill ha. Skaffa dig en bra sältmätare. Jag skulle väntat med stenen några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du 40 mil T&R. Tillbaka hemma på kvällen, blanda i vatten och salt, ös på för fullt med pumpar så allt blandar sig ordentligt under natten. I med stenen på morgonen efter. Stenen ligger bra i en frigolitlåda med tidningspapper, där håller den sig fuktig. Kyl inte ner allt bara. Jag tror faktiskt att många lägger i stenen ganska omgående, jag skulle dock inte göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp färdigblandat istället!

När jag starta mitt kar blanda jag osmos vatten och salten direkt i karet sen stog det i ca 2 dygn, efter det så satt jag i Lsten och Lsand.

Körde där efter lite bakteriekultur och efter 6veckor hade jag kanon värde!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att man kan stoppa ner LS i nyblandat vatten så länge temperaturen & salthalt är inom ramarna. Iallafall har jag haft min nuvarande sten i helt nyblandat (vi pratar 5 minuter) saltvatten vid två tillfällen under 2 månader, i en balja i badrummet, medans den väntat på att nya karet skulle komma upp. Detta i 24-gradigt kranvatten & salt. Stenen är full med liv nu i mitt kar. Krabbor, isopoder, rörmaskar, sjöstjärnor, snäckor mm.

Det är absolut inte fel att vara försiktig och tålmodig. Och när man ger råd är det dumt att ge råd om att göra saker fort & hastigt ... men kör på. Det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...