Gå till innehåll

vita prickar


röris

Rekommenderade inlägg

Även kallat Prick... Vilka fiskar har drabbats?

Har du ändrat något som kan stressa dem?

Några nya tillskott i karet?

Uv fungerar för vissa, medan det är värdelöst för andra.

IBLAND (mer sällan än ofta) kan putsarräkor hjälpa, men de kan också stressa fiskarna...

De vita prickarna är parasiter som lever på fisken, när de "kläcks" vistas de nere vid botten, vid lågt flöde... Det är här de är som mest "utsatta" så om man skall använda Uv så bör man ha insuget vid botten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

jag fattar nog rätt trögt :snurrig:

har fått prickar på några av mina fiskar.......och hur skall man få bort dom

mata uv eller hur gör man ???????

mvh

michael

Om du inte har tillgång till UVC-lampa rekommenderar jag Salifert Stop Parasite. Har funkat varje gång för mig. Använd den rekommenderade högre dosen (d v s dubbeldos). Se till att du följer bruksanvisningen. Om använder UVC samtidigt funker Stop Paraite inte, så du måste välja vad du tror mest på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej och tack för svaren

jag har köpt några dorisar (får man kalla dom så) här

så dom blev prickiga och nu har en scopas kirurg och naso fått det med så kan koppla in uvc om man måste

men e rätt villrådig salifert stop parasite....har den några nackdelar.......så man inte pajar mer i burken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Salifert Stop Parasite det ett flertal gånger under de år jag haft saltvatten och inte märkt några biverkningar på varken fiskar, snäckor, räkor eller koraller. Jag tycker att Stop Parasite är effektivt när sjukdomen väl har brytit ut. Men UVC är bra för att förebygga att utbrott av t ex vita prick. Om du har Dorisar i akvariet bör du nog skaffa dig ett UVCför att minimera framtida bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej och tack för svaren

jag har köpt några dorisar (får man kalla dom så) här

så dom blev prickiga och nu har en scopas kirurg och naso fått det med så kan koppla in uvc om man måste

men e rätt villrådig salifert stop parasite....har den några nackdelar.......så man inte pajar mer i burken

"Några dorisar + en scopas + en naso"?!

I 290L?

Jag tror det är stressen av många aggresiva fiskar som kräver större utrymme än vad du kan erbjuda i 290L...

plus att både "dorisar" och naso' är ganska känsliga, de får lätt prick...

Antar att du inte varit i hobbyn så länge? Skulle inte rekommendera varken hepatus (doris) eller naso till en nybörjare, speciellt inte i 290L!

Ledsen om jag låter lite hård, och det är absolut inte min mening att klandra någon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e säkert så att man gör fel både här och där.......ingen fara tål sanningen rätt bra

skall fixa salifert imorgon eller senast måndag

ja man kan iaf säga att det inte e lätt med denna hobbyn hur många cm fisk tycker du man skall ha per 100 lit vatten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla är vi människor ;) Vi kan inte göra allting rätt! :)

Cm fisk är förmodligen det sämsta måttet på hur mycket utrymme en fisk behöver/ hur mycket fisk man kan ha!

Det finns de fiskar som behöver mycket utrymme då de vill färdas långa avstånd... Sen finns de fiskar som är passiva och inte simmar så mycket!

Mycket bättre att läsa om fisken på tex Reeflex.net eller fishbase.org och se de storlekar som är rekommenderade... (Dock stämmer dessa inte alltid heller)

Sen kan man enkelt kolla upp hur stor fisken blir, tex hepatus (doris) blir närmare 30cm stor... Vilket är enormt för ett 290L kar!

Nason blir upp emot 45cm stor... (Om det är "naso elegans", eftersom "naso" är en familj, och inte en art)

Så även om de är relativt små nu, så om ett år kommer de vara runt 15-18+ cm och växa så det knakar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antalet fiskar beror lite på vilken typ av fisk det är också.. Dvs, vissa är mer aggressiva än andra och behöver därför mer eller mindre burk att simma i..

Tex chromisar kommer hyffsat överens med ett gäng medan fröknar kan bråka ordentligt med varandra... Och de är ungefär lika stora, chromis blir något större..

Du kan säkert ha någon kirurg så länge den är lite mindre.. Men sedan får du sälja den när den växer på sig och behöver mer simyta.. Men sannolikt inte så många du har nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...