Gå till innehåll

Hjälp/tips för placering av streamers


patrikk

Rekommenderade inlägg

jag har i dag ett Juwel vision 260L med 2st 6045 på max blås ( 4500L/h var) den ena streamern sitter ca 5-10 cm från sanden och blåser snett upp mot mitten av karets vatten yta.

Den andra streamern har jag strax under mitten på andra kortsidan och blåser över de översta stenarna mot andra kortsidan.

är detta bra eller bör jag ändra dem ska jag kanske inte ha någon pump som är riktad över stenarna?

bilden nedan är uppifrån ner där X är mina stenar ( fritt runt m den längst glaset) och o är pumparna

__________________

o XXXXXXXXXXXXX o

__________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upplever du något problem med den placering av pumparna du har idag?

Det finns många ordspråk som är bra, ett är "If it aint broken, don't try and fix it", vilket i grunden betyder att om det funkar som det är, så pilla inte på det. :)

hehe jo det är sant. jag vill bara få min anemon till att trivas ( den har det inte lätt idag) all mat som jag ger den blir den rånad på av mina putsar räkor. ( jag matar den för att jag inte har det optimala ljuset för den). sen så har jag försökt att få den till att fästa uppe på stenarna( närmare ljuset) men den blåser iväg pga att den inte hinner greppa stenen för att pumparna blåser. För övringt trivs det andra levande i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du ska ha pumparna beror på vart dina koraller är placerade. har du en dröse LPS på en kulle ska du inte rikta så dem skadar sig. och har du SPS på ett ställe så ska du rickta och försöka få (våg)effeckt så det ej smiskar sönder polyper (egen erfarenhet. Det märker man om polyperna liksom släpas med cirkulationen och ligger slickade mot stammen.

Ställt samma fråga själv när man har rott runt med båten flera varv i karet. och det är dessa svar jag fått.

Sedan som sagt fungerar det pilla inte på det. Det är viktigt få in cirkulation mellan alla stenarna så det ej är stilla någonstans bland stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...