aerie Postat 28 maj 2005 Postat 28 maj 2005 Tänkte jag får väl ta och slänga upp lite bilder och info om mitt kar jag också. Akvarium: 520L standard aluram, 150x60x60Sump: 54L Belysning: 2x54W T5, 2st 250W MH(11kK & 6500K) samt 500W halogen över sumpen. Och nej,jag betalar inte el =)Cirkulation: 1 st 12.000L/h streamer med intervall, 1 st 6.000L/h streamer. 1200L/h maxijet matar skummaren till sumpen.Skummare: Hemmabygge av Wrang,modifierat av mig,måste byggas om igen. Övrig utrustning: Hemmabyggt nitratfilter av PET-flaska med svavelkulor. Deltec kalkvattensmixer. Sumpen är ett enda stort refugium med utrustning inslängd,har mängder med copepods där i och det är väldigt svagt flöde,nästan stillastående vatten på sina ställen. Numera bor carpetanemonen där då han var elak och hoppade in i 12.000L/h streamern i förrgår. Så tills vidare är han deporterad dit,hoppas han klarar sig under vanlig halogenbelysning. Den kommer ut på försäljning när jag vet om den återhämtar sig från pumpincidenten(imponerad av streamerna faktiskt,var inga direkta skador på anemonen).Vattenvärden: pH- runt 8-9kH- Ska mäta snartCa - Ska mäta snartNO3 - Näst intill nollPo4 - Näst intill nollSalintet 1.026Temperatur 26grader C.Fiskar: 1 saddleback clown1 Z. scopasLägre djur:2 putsarräkor1 st Stichodactyla haddoni grönlila0 turbosniglar numera ;-)Koraller:1 stor brun gorgoniax antal fraggar på ovantstående1 lila gorgonia fraggx antal pulserande XeniaLite olika skiv och kolonianemonerRosa,lila,brun,gröngul Montipora digitataRöd,lila,gröngul,brun Montipora capriRosa,gröngul PocilloporaLilaspetsad,gröngul,lilarosa acroporaBrun med gula polyper turbinaria reniformisBlåkorallPå att göra listan så står:Bygga ny armatur som passar detta karet där T5rören/reflektorerna är lätta att komma åt för rengöring från saltstänk. Modda inköpt fläkt så att den svänger en av Streamerna.Bygga en egen kalkvattenmixer,mest för nöjets skull =)Modda skummaren så den funkar bättre,tror det är venturin som inte funkar som den ska.Fragga lite fler koraller och hänga upp(tycker de växer bättre hängandes i fiskelina)Odla Xenia i sumpen.Och så den lilla detaljen att städa runt karet...hehe...Tur att det är sommarlov snart ;-)
metcrue Postat 28 maj 2005 Postat 28 maj 2005 Ser himmla bra ut, gött och slippa elräkningar då är det bara att köra på med ljus. Är klart intresserad av anemonen om den klarar sig.
aerie Postat 28 maj 2005 Författare Postat 28 maj 2005 Åker förhoppningsvis till Falköping om ca 2 veckor,mår den bra då så kan jag nog ta med den dit. Japp,el som ingår i hyran är najs...men jag har lite dåligt samvete när jag drar över 1000W på dagarna. Ska byta lampan över sumpen när anemonen är borta,tror nog det räcker med en 150W halogen typ.
metcrue Postat 28 maj 2005 Postat 28 maj 2005 150 lär räcka och bli över, grymmt att kunna odla koraller i sumpen. 1000w inget att skämmas för, tvärt om:).
aerie Postat 28 maj 2005 Författare Postat 28 maj 2005 Japp,planen är att prova med Xenia där sen iom att de inte äter några plankton så skadar de ju inget i refugiumet. Men men...vi får väl se hur det går sen!
Lejonkungen Postat 29 maj 2005 Postat 29 maj 2005 Jättefina Gorgonior Samuel. Hoppas att du har lite fraggar till salu. Gärna phytoplankton, copepods och det där andra jag köpte av dig tidigare. Korallerna har aldrig mått så bra som när jag matade dem med det. Lycka till med tentorna om de inte ännu är avklarade.
aerie Postat 29 maj 2005 Författare Postat 29 maj 2005 Sorry,har bara copepods kvar...orkade helt enkelt inte hålla igång kulturerna när jag har så mkt med skolan(eller snarare kring skolan). Men Hans i Växjö kan nog fixa det mesta.... däremot copepods kryllar det av i refugiet,det kan jag skicka senare. Har egentligen bara fraggar av gorgonier till salu i nuläget, försöker låta spsen växa till sig lite.Tack...tenta imorgon bitti,sen är det sommarlov!
Rekommenderade inlägg