Gå till innehåll

RedSea ABC+


Guest

Rekommenderade inlägg

Har en lite frågan någon som testat göra flytande lösning av ABC+. Skulle vara lite smidigare att köra detta i flytande en i pulver med exakta doseringar.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte har någon sump fick jag göra detta. Blandade det efter eget initiativ så 1 DL färdigblandat innehåller 10g pulver som jag har i en gammal 2-liters mjölk-plastdunk, som givetvis får skakas noga innan man häller upp lite av det. Själv häller jag upp 0,5-1dl i taget, som jag sedan droppar i sakta direkt i karet, vid en av mina cirkulationspumpar. Men jag tar lite i taget så 1 dl fördelas över 3-5 tillfällen under en period av 3-6 timmar (grovt uppskattat) eftersom karet lätt blir väldigt "mjölkaktigt vitt" av det. Men det verkar funka bra för mig iaf - värdeökningarna går ganska väl i enlighet med förpackningen anger (1g = +1,5 ppm ca, om jag minns rätt men det vill jag låta vara osagt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va lite något sådant jag va ute efter kanske om man har det i hogre konsentration fungerar det montro. Skulle vilja automatisera det hela ha något som blandar det hela sedan pytsa i lite då och då. Av din blandning hur mycket höjer då 1dl? dålig på matte:P

0.75ppm/dl med din blandning har jag räknat rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är rätt säker på att man inte ska blanda ut pulvret i en liten behållare.

Det står väl uttryckligen på förpackningen att pulvret ska spridas ut över en stor yta med god cirkulation.

Om man blandar i en liten behållare kommer karbonaterna fälla ut direkt och KH höjningen uteblir helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av din blandning hur mycket höjer då 1dl? dålig på matte:P

0.75ppm/dl med din blandning har jag räknat rätt?

I min dunk blandade jag 2 liter vatten + 200 g ABC+. Det motsvarar 1 dl färdigblandad = 10 g ABC+. Om jag häller i 1 dl färdigblandat i mitt kar som är på 100 liter, ökar det calciumhalten med 15 ppm (det står på pulverförpackningen ABC+ att 1g pulver ökar ca med 1.5 ppm/100 liter).

Märk väl att det har med akvariestorleken att göra också. Häller man 1 dl färdigblandat i ett 200 liters akvarium ökar det ju bara ca med 7.5ppm. Eller som i ditt fall - med "min" formel (10g/dl) och dina 250 liter (?) ökar 1 dl färdigblandad ABC+ ditt ca med 6 ppm. Uträkningen för det gjorde jag så här: 1 dl färdigblandat = 10g pulver som ska öka 100 liter med 15 ppm. Ditt kar är 2,5 ggr så stort som 100 liter, så 15 ppm/2,5 = 6 ppm.

OBS! Jag är nybörjare inom salt och denna mixblandning är som sagt helt efter eget huvud. Jag frågade dock i min lokala butik där jag köpte mitt ABC+ hur jag skulle göra som inte har någon sump, och fick där rådet att blanda ut pulvret i lite vatten och röra om ordentligt innan och medan man droppar i det sakta vid en kraftig cirkulationspump. Om det är ett bra råd eller inte kan jag inte bedöma, men såg ju snabbt själv att vattnet blev väldigt mjölkaktigt och därför drar jag ut på hela processen över ett antal timmar, ibland över en hel dag. Och det har funkat bra för mig iaf - ca/KH/mg har ökat. Exakt hur proportonerligt de har ökat har jag inte brytt mig om för alla mina tre värden var under rekommenderat och kom sedan upp inom rekommenderat-spannet, vilket kändes viktigast för mig. Och korallerna mådde snabbt synbart mycket bättre efter det. Men totalt sett får du bara se mina berättelser om hur jag gör som en input, jag har ingen aning om det är rätt/bra/fel eller kan göras bättre på annat sätt. Så länge det funkar för mig och allt lever och verkar må bättre är iaf jag nöjd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är rätt säker på att man inte ska blanda ut pulvret i en liten behållare.

Det står väl uttryckligen på förpackningen att pulvret ska spridas ut över en stor yta med god cirkulation.

Om man blandar i en liten behållare kommer karbonaterna fälla ut direkt och KH höjningen uteblir helt.

Mjo men har man ingen sump att hälla det i tror jag inte det är så bra att hälla pulvret direkt i karet (?) - det blir ju en kemisk reaktion när man blandar i det i vatten så det bubblar lite kolsyre-aktigt (sorry, är nybörjare och ingen kemist så vet inte vad det är för reaktion, hehe). Tror inte den reaktionen kan vara så bra för fiskarna och andra levande djur - även om korallerna kanske inte påverkas av det (?).

Eftersom jag inte är någon kemist eller erfaren alls; vad menas med att "kommer karbonaterna fälla ut direkt och KH höjningen uteblir helt"? Är det den kemiska reaktion jag syftar på? Är det något som "försvinner" alltså, i samband med reaktionen? Min tanke var bara att oavsett vilket finns ju allt kvar i min behållare ändå. Och min KH har faktiskt höjts i samband med att jag blandat i min mix, fast det kanske beror på något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att blanda ett pulver som innehåller både Ca och karbonater är att be om att de kombinerar sig till Kalciumkarbonat, det kommer man inte undan, det sker på sekunder, och kalciumkarbonaten är nästintill olöslig i normalt pH så då är det fast i en kalkdimma. Det är därför det inte finns någon liknande produkt i vätskeform, där höjer man antingen Ca eller kH ur olika flaskor, däremot kan du ju köpa de individuella A, B och C burkarna med pulver och blanda i varsin dunk och dosera ur dessa, men då du ville göra detta för att komma undan lättare så tror jag det är lättare att använda ett mått man vet stämmer med det man vill ha i och dosera pulvret, lättare än så blir det nog inte utan att gå in på doserpumpar med mera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir alldeles för hög koncentration av Kalk och karbonater när man blandar i en liten behållare.

Detta leder till att det bildas gips i lösningen - det är detta som syns i form av en vit dimma.

Detta innebär att Ca och KH inte höjs i samma utsträckning som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte löses innan det når koraller eller så så kan det i vissa fall bränna dem ja.... hade lite problem med det med Tropic Marins motsvarande produkt när jag inte hade sump... Pulver brukar inte vara så bra om man har inte har en sump tyvärr, har själv bråkat med det, bättre att bita i det sura äpplet och köpa färdiga lösningar eller pulver att blanda dem själv (rekommenderas för vätskorna är galet dyra i jämförelse) än att använda allt i en produkter för Ca och karbonater...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok så det går inte att blanda till :(

Va iväg idag och handlade 4a flaskor A B C + supliment Som jag kör i doserpump. Nitt nästa problem är väl att jag ej är hemma dagligen så jag hoppas detta fungerar bättre.

Bra värden blir det med ABC+ Det är just doserings typen jag ej gillar blir ruggit dimmigt i karet Dock bara några minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...