Gå till innehåll

Fisk och annat


jacs

Rekommenderade inlägg

Njae, låt det gå ett tag till, risken vinns att där kommer nitritspik i karet och nitrit (No2) är inte direkt hälsosamt för djur.

Däremot kan du skaffa lite bakteriekultur typ nitrivec för att skynda på uppstarten lite.

Nitriten måste visa 0 innan du har i levande.

Frågar du Lasse här på guiden så får du ett helt annat svar, men han har liten annorlunda filosofi när det gäller uppstart.

Med hans metod måste man ha stenkoll på biologin i ett saltkar, anser jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Nitrivec hällde jag i tre kapsyler igår, en kapsyl per 25L stod det. Skall kolla när jag kommer hem vad värdena är. Har mätt varje dag men inte fått mer än 1mg/l (setra test).

Jag förstår din iver och det är bra att du har det,Men "regel" nr 1 i saltvattenshobbyn är hur tråkigt det än må låta men det är TÅLAMOD som jag och säkerligen många därtill ha fått erfara.

Ju längre du väntar så bättre blir resultatet. Skynda långsamt.

Så länge du har nitrit i karet kan du inte sätta i nåt levande....sen så småningom kan du ju lägga i en städpatrull bestående av bån turbosnäcka och några eremiter,men som sagt det är ingen lag på det.

Men en väldigt stark rekmendation. Läs gärna på lite t.ex Daniel Knops bok om Saltvattensakvaristik//Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår dig... har glott på nakna sten i ca 6 månader innan jag köpte de första knapparna... skaffade de första fiskarna för en månad sedan, mer än 14 månader efter uppstart.

Här snackar vi tålamod :) Men jag skulle rekomendera något litet som skiter in karet sedan låta det tuffa någon månad med stabila värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gör som följer så kan du introducera både en fisk och städpatrull. städpatrullen bör in så fort som möjligt, annars kommer "skit"algerna bygga upp en så stor biomassa att ingen städpatrull i världen rår på dem.

Skaffa en robust fisk som gått i fångenskap ett tag och är välmatad, clown, fröken eller liknande. Börja med att mata några djupfrysta (några - 5-6 st) artemia var tredje dag - första veckan. Andra veckan matar du var annan dag och tredje veckan varje dag. Hela tiden samma lilla mängd. Gå in med 20 ml nitriveck/100 liter och dag. byt inte vatten förän efter 4 veckor. Har du tillgång till Tetra bactozym så använd det efter bruksanvisningen.

På detta sätt så undviker du att få en nitrittopp och starten går bekymmersfritt. Skulle du få tecken på nitrit - stoppa matningen. Nitrit i sig självt är inte farligt i saltvatten men det kan vara tecken på ammonium/ammoniak. Du bör köra skummaren med så mycket luft som möjligt och rikta pumpar upp mot vattenytan så du får en så bra gasväxling som möjligt.

de allra flesta väntar för länge på att sätta in städpatrullen - har det börjat att växa så mycket alger så de syns - då kan det vara för sent/kräver en väldigt stor städpatrull. Du bör blanda olika snäckor och eremiter. har du börjat få alger - en sjöborre brukar fixa det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgon, detta lilla akvarium finnes ingen "skummare" tror jag. Fick köpa ett mollyhotell av kompisen som verkade vara saltvatten förberett. Påminner om ditt hotell son ni skrev om 2006, pumpen som satt i är på 700L/h. Kanon, mera nitrivec mao som tösen i zoo affären sade igår också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gör som följer så kan du introducera både en fisk och städpatrull. städpatrullen bör in så fort som möjligt, annars kommer "skit"algerna bygga upp en så stor biomassa att ingen städpatrull i världen rår på dem.

Skaffa en robust fisk som gått i fångenskap ett tag och är välmatad, clown, fröken eller liknande. Börja med att mata några djupfrysta (några - 5-6 st) artemia var tredje dag - första veckan. Andra veckan matar du var annan dag och tredje veckan varje dag. Hela tiden samma lilla mängd. Gå in med 20 ml nitriveck/100 liter och dag. byt inte vatten förän efter 4 veckor. Har du tillgång till Tetra bactozym så använd det efter bruksanvisningen.

På detta sätt så undviker du att få en nitrittopp och starten går bekymmersfritt. Skulle du få tecken på nitrit - stoppa matningen. Nitrit i sig självt är inte farligt i saltvatten men det kan vara tecken på ammonium/ammoniak. Du bör köra skummaren med så mycket luft som möjligt och rikta pumpar upp mot vattenytan så du får en så bra gasväxling som möjligt.

de allra flesta väntar för länge på att sätta in städpatrullen - har det börjat att växa så mycket alger så de syns - då kan det vara för sent/kräver en väldigt stor städpatrull. Du bör blanda olika snäckor och eremiter. har du börjat få alger - en sjöborre brukar fixa det.

MVH Lasse

Mern absolut viktigast - mata på så sätt som jag beskrev. Inte mer och använd djupfryst artemia. Rikta utblåset mot ytan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick handlat lite igår och introduktionen gick kanon. En "liten" snäcka den gick rätt ned i sanden och verkar gilla att vara en "undersanden båt" verkar det som. Endast en liten "snabel" sticker upp ur sanden. Fick inte uppfattat vad det var för snäcka så om någon här vet får ni gärna skriva vad det kan vara. Eremiterna springer runt och plockar för glada livet. De andra tre snäckorna är på stenen i skuggan så de ville ej ha något solsken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...