Manks Postat 7 februari 2013 Författare Dela Postat 7 februari 2013 Nu är allt beställt och betalt. Nu får vi se hur snabba posten/dhl/ups mm är. Väntar glatt på lilla julafton. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
spotUP Postat 16 februari 2013 Dela Postat 16 februari 2013 Ingen tomte ännu? Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 17 februari 2013 Författare Dela Postat 17 februari 2013 Jag har varit i alperna och åkt skidor (en dag såg jag ut som en tomte, när det var snöstorm...) Kom precis hem och kollade över hur tomten har jobbat. Han har jobbat bra. Ett paket ligger och väntar hos min lokala tobaksmånglare och ett annat befinner sig på fedex kontor i mölnlycke. Det tredje paketet levererades till dörren medan jag var borta och akvariet skall vara färdigt att hämta. Herregud vad mycket kul jag har framför mig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 tumme upp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 18 februari 2013 Författare Dela Postat 18 februari 2013 sådär. allt som fattas nu är lite tid och pill... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MartinForsström Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 Du lär ju läsa på lite färska svordomar också. Det blir nog kul det där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 18 februari 2013 Författare Dela Postat 18 februari 2013 Tänkte försöka mig på att lära mig några på mandarin... Det var en jävla massa delar i det lilla paketet från hong-kong, men det ska nog gå bra det här. Måste bara iväg och hämta akvariet också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 21 februari 2013 Författare Dela Postat 21 februari 2013 Då var akvariet på plats igen. Finfina optiwhiterutor till humant pris. Mycket nöjd. Hämtar skummare i stockholm nästa vecka. (den mest lokala handlare jag kan hitta med den skummare jag behöver) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 21 februari 2013 Författare Dela Postat 21 februari 2013 Efter lite pyssel i dag kan jag konstatera följande:Att skära 3 mm tjockt plexi med vinkelslip luktar inte kanel och pepparkakor, och är troligtvis ungefär lika nyttigt som det luktar. Allt tar 5 gånger så lång tid som man trorAluminiumflis är mycket vasst. Skär man sig i fingertopparna slutar det aldrig blödaPlexiglas är väldigt repkänsligt när man tagit bort skyddsplasten. Hur som, jag är hyffsat nöjd med mina stänkskydd jag gjort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 21 februari 2013 Dela Postat 21 februari 2013 Plexi skär du precis som glas.Bara att ritsa med en skarp mattkniv och sedan knäcka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 21 februari 2013 Författare Dela Postat 21 februari 2013 Ah, tack för tipset. Även fast det ärt så tjockt? (aldrig skuret vare sig glas eller plexi tidigare) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 21 februari 2013 Dela Postat 21 februari 2013 Ja upp till 5mm kan du skära på detta sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 21 februari 2013 Dela Postat 21 februari 2013 Annars kanske en sticksåg hade varit att föredra.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 22 februari 2013 Författare Dela Postat 22 februari 2013 Blåbert: Tyckte det var lättare att få en helt rak kant med vinkelslipen, lyckas alltid får en linje rak som datumlinjen när jag använder sticksågen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aejohansson Postat 22 februari 2013 Dela Postat 22 februari 2013 Du får göra en styrkkant av en rak bräda och 2 tvingar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 22 februari 2013 Dela Postat 22 februari 2013 Eller rita en linje och kör med nytt blad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 22 februari 2013 Dela Postat 22 februari 2013 Annars kanske en sticksåg hade varit att föredra....Stor risk att du får sprickor i plexin om du använder sticksåg.Dessutom blir det mycket rakare om du använder mattkniv och linjal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 22 februari 2013 Dela Postat 22 februari 2013 Ser roligt ut med så mycket grejer att pilla med.. Hoppas allt går bra o lycka till.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 25 februari 2013 Författare Dela Postat 25 februari 2013 Sitter på jobbet och har inte så mycket att pyssla med just nu, så drömmer mig bort till mitt färdiga akvarium, om man nnu någonsin blir färdig med akvarium. Tänkte på invånare. Har någonting åt det här hållet i tankarna. Kommentarer mottages gärna. fisk: 2 clowner, förmodligen svarta-vita2 st Bangaii Cardinaler1 yellow watchman goby ( Cyrptocentrus cinctus) + räka eller 1 Stonogobiops nematodes +räka (eller liknande kombo) ett tiotal snäckor/sniglar av olika design2-3 eremiterSkulle vilja ha en Heteractis Crispa eller en stichodactyla men misstänker att de inte är kompatibla med varken fiskarna eller storleken på akvariet. Men en BTA borde väl fungera? I övrigt blir det nog en hel del knappar/lps. Några snygga ricordea floridaEn solkorall står på önskelistan framöver också. Arbetet med belysningen går sakteliga framåt, likväl med annat runt omkring. Så borde ha akvariet up and running inom 3 veckor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 27 februari 2013 Författare Dela Postat 27 februari 2013 Bara en liten dum fråga, men spelar det någon roll åt vilket håll osmosen monteras på väggen? Kan man så att säga råka sätta den upp och ned? Om man kan det så ser nog den gode murphy till att jag gör det. Det är en sån här vanlig picobello jag har. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 27 februari 2013 Dela Postat 27 februari 2013 Jag har aldrig haft en osmos i min näve..bara sett undret på bild...får se om jag fattar med din bild vad som är upp o ner!...är det inte rätt som det är på bilden? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 28 februari 2013 Dela Postat 28 februari 2013 Tror inte det spelar någon roll, jag har min liggande.Tycker det är "rätt" som på bilden, då minskar risken för att membranet töms på vatten och torkar. Det är ur den blåa och röda slangen som vattnet kommer ut.Men den fungerar vilket som.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 28 februari 2013 Författare Dela Postat 28 februari 2013 Dagens projekt. Gömma undan osmosen så mycket som möjligt för husfridens skull. Tre rullar gängtejp senare... Även renoverat sovrummet under dagen. Badrummet i morgon och förhoppningsvis lite kärlek åt led-belysningen också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 28 februari 2013 Författare Dela Postat 28 februari 2013 Hoppas hinna pilla med ledsen i helgen och har en liten fråga. Jag har en sån här som driver mina leds. Hur varm blir den? Bör den vara utanför akvariet? Hade planer på att lägga all elektronik i facket till vänster, borra upp ett 10*10 cm hål på baksidan och placera en fläkt där, men om det blir för varmt bör den kanske hamna utanför någonstans. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Detta lär bli hel grymt. Den har ju kylning i sig så jag tror det skulle fungera hur bra som helst hålla lite koll på tempen skulle den bli för varm bara sätta en extra kylning på den. Ser ingen anledning varför den skulle bli för varm men man vet ju aldrig jag brukar alltid ha oturen på min sida därför skriver jag tror. Har ett nätagg undersägen som driver lite olika saker "som jag ej får nämna här" detta är på 1500W Belastningen på denna är ca 80% och den blir inte farligt varm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.