Gå till innehåll

Pumpstyrka


Wotan

Rekommenderade inlägg

Känner att jag måste göra ett allmännt uttalade om pumpstyrka.

Själv så har mitt kar alltid haft väldigt klen cirkulation men idag så brakade jag på med 24 000 L/h till... Vilken otrolig skillnad, som amen i kyrkan... Det är som med körkort när man väl skaffat det så skulle man inte kunna vara utan och är helt frågande om hur det gick förut... Min haddoni t. ex. ser mycket gladare ut...

Och dessa Tuzepumpar är ju bara alldeles underbara, och med multicontrollen sen...

Så jag vill verkligen slå ett slag för ordentlig cirkulation, gör mer än man tror...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dock lite farligt med pumpar och speciellt Tunze Streamers....

Man vill bara ha mer och mer! :)

Först skaffade jag en 6000-liters. Sen en 12000 liters med styrning...

Och nu kör jag nu med den nya 20 000-liters modellen på en singel controller. Jag älskar den! Mitt akvarium älskar den!

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt aldrig varit med om att en frisk och väl ingången fisk har fastnat i en Stream-pump. Det har hänt med nykomling och med försvagad fisk... men ej med någon firre som varit på topp...

*peppar peppar*

.... är väl livsfarligt att skriva så... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan följa upp med att förolämpa kloräkor då. De kan vara elaka onda varelser! De kommer aldrig in i ett av mina akvarium igen!

Den senaste jag hade började med att käka upp en putsarfisk och en liten goby. Jag blev inte särskilt förtjust i den redan då. När jag sedan hade en 20cm stor drakfisk som matvägrade... och jag hade ont om akvarieplats så beslutade jag att släppa ner räkan till drakfisken. Någon nytta skulle den väl kunna göra iaf.......

...

...

...

och 20 sekunder senare hade den knipsat av en av drakens fenstrålar!

Onda!

Elaka!

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att nykomlingar och lite krassliga fiskar riskerar att fastna i streamers är väl illa nog. Kör numera med luftkylda Fischerpumpar och det enda som hänt (peppar, peppar) är att småsniglar tagit sig in i pumphuset när de stått stilla (kör dem sekventiellt för att efterlikna tidvattenströmmar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...