Gå till innehåll

Mitt första saltkar


jojje81

Rekommenderade inlägg

Har tänkt prova på salt efter ett bra tag med sötvatten. Tänkte starta en tråd för att förhoppningsvis kunna få hjälp och svar på en del av alla frågor som jag kommer ha :)

Till att börja med skulle jag vilja ha lite hjälp med vad jag ska beställa för extra grejer när jag beställer akvariet... Kan ju nämna att budget är ett ledord i detta projekt

Kommer beställa ett JAD saltvattenstarterset 58L, en Tunze Turbelle nanostream 6015 för lite extra drag i karet. en hydrometer har jag lagt till i korgen också och ev. 22kg Red sea coral PRO beroende på vad frakten blir för det... Beställer från PWSS

Vad behöver jag mer? Tester... Vilka? annat?

Hoppas nån har lite svar och hjälp att bjuda på så jag kan komma igång med mitt första saltkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till ett bra forum för en trevlig hobby:.

Beställer du från PWSS beräknas frakten efter att du lagt ordern men jag köpte tio kilo salt för nån vecka sedan och jag tror att frakten gick på en hundring så det ska väl inte bli för dyrt. För uppstarten tror jag att många skulle rekommendera ett NO2-test (nitrit).

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte en refraktometer mycket dyrare än en hydrometer?

Hur mycket bättre är det att köra med osmos vatten? För mig handlar ju det om att köpa vatten i så fall så är det värt det?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Refraktometer finns för 390 kr

tex

http://www.drakfisken.se/sokresultat?orderby=position&orderway=desc&search_query=refraktometer&submit_search=OK

eller 395 kr

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=655

Vipparmsmätare vill man inte ha då vipparmen kan vara lite svajig, får lätt lite luftbubblor på sig som gör att det blir fel.

Osmosvatten är bra, men inte ett måste, kolla med kommunen vad du har för värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

tycker du skall investera i en osmos.....för det finns skit i allt vatten och det är ju bara rent vatten som dunstar

så man bygger på med skit i karet vilket förr eller senare blir problem

jag fick lära mig hålla koll på kh magnesium calsium phosphate och nitrate

vilket e rätt enkelt när man väl lärt sig.......och sen får man bygga på med andra grejer allt efter man lär sig

jag e ny i leken och denna hobbyn är spännande helt klart

michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar du Saltvattensakvariet : guiden för nybörjaren? den andra hittar jag inte nämligen...

Beställde förresten en sån här från ebay http://www.ebay.co.uk/itm/360518956494?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

hoppas den funkar någorlunda iaf.

Den ser ut som den refraktometer jag använder. Den funkar ok för mig. Jo det är den boken jag menar. Den andra titleln som jag skrev tror jag är i stora drag samma bok, men i ny upplaga. Själv har jag bara läst den äldre upplagan. Den är bra, men har några år på nacken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det var tvärtom, Korallrevsakvaristik för nybörjare är från -82 och Saltvattensakvariet : guiden för nybörjaren är från 2005. Har läst en hel del nu och känner mig lite mer förberedd. Dock skulle jag ju vilja ha akvariet så fort som möjligt då tålamodet kommer sättas på prov när man väl startat. Man ska ju helst vänta minst 6v innan man lägger i nåt djur....

Förresten vilken streamer borde jag köpa till? räcker det med denna http://www.pwss.se/product.php?productid=8096&cat=1210&page=1

Ändrat av jojje81
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att det är nödvändigt att vänta så länge. Jag har startat igång mina akvariet kvickare.

Så här gör jag när jag startar akvarier. Men det finns många åsikter om hur man ska göra.

Jag brukar lägga i levande sten och levande sand direkt. Jag brukar börja sparsamt med belysning, första dagen 1 timme och sedan ökar jag med 15 min per dag.

Jag mäter NO2 och PH och/eller KH varannan dag. Det jag vill se är den så kallade nitrittoppen, d v s att NO2 ökar tills att den når max för att sedan sjunka igen till ett 0-värde.

När jag har 0-värde på Nitrit igen brukar jag slänga i några städare (eremitkräftor/snäckor). Du kommer att ha en del kiselalger i sanden och även på sten, men detta försvinner ganska kvickt.

sen brukar jag vänta en vecka och sedan slänger jag ner en eller två fiskar. Jag ha använt Zebrasoma flavescens, Zebrasoma veliferum och clownfiskar (Amphiprion polymnus) som startfiskar.

Efter ytterligare en eller två veckor brukar mina vattenvärden vara så stabila att man kan stoppa ner de fiskar man vill ha samt enklare koraller (mjuka eller LPS).

Detta är ett sätt att starta i en takt jag tycker är lagom och som funkat bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret, kommer nog snabba på det hela. 6v är lite väl lång tid att vänta tycker jag :P

Vad tror du om streamern?

Som jag förstår har du ett ganska litet akvarium, så kapaciteten borde räcka mer än väl. Många brukar påstå att man inte kan ha för mycket cirkulation, men det håller jag inte riktigt med om. Lagom är bäst. Det viktiga är att du utnyttjar din streamer eller streamers så du får bra rörelse i vattenytan (syresättning) och så att det inte finns områden i akvariet där vattnet är helt stillastående (syrebristrisk/kan bildas svavel). Men det behöver inte vara hela havet stormar. Även här finns det dock många åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...