Tribiani Postat 21 december 2012 Postat 21 december 2012 Är det någon som har ett bra tips på hur man håller Xenia i schack? Den började som en lite kolloni på en enkronas storlek och breder ut sig rätt bra och är cirka 20x10cm nu. Den följde med en LS som jag köpte i mars månad.Mvh Daniel. Citera
_Manne_ Postat 21 december 2012 Postat 21 december 2012 Stenen löst ute i sanden kan hjälpa ett tag åtminstone , stortrivs xeninan så förlorar du slaget hur du än gör.. Då blir det en matta över all "ledig" sten.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Tribiani Postat 21 december 2012 Författare Postat 21 december 2012 Tack för tipset Manne.Tyvärr är det inte plats att ha den lös ute i sanden.Mvh Tribiani / Daniel Citera
Wigge Postat 21 december 2012 Postat 21 december 2012 håll koll på den och ryck alla nya skott som du inte vill ha=) Citera
röris Postat 21 december 2012 Postat 21 december 2012 hej mitt kar fanns det gott om xenia i men jag plockade upp stenen och manuellt skrapade bort allt sen strödde jag magnesuim på stenen sen sköljde jag bort och skrapa bort de sista en gång till jag är inte gammal i gemet men lärt mig att snabbväxande nybörjar-saker är skit.......som xenian skapar bara problem när den breder ut sig har just nu huvudbry hur jag skall få bort en matta med stjärn-polyper.......dom växer på en stor platt sten så det blir och flytta runt rätt mycket för att få bukt med den mattan mvh michael Citera
Tribiani Postat 21 december 2012 Författare Postat 21 december 2012 Tackar för tipsen. Får nog plocka upp stenarna o manuellt avlägsna xenian. Det börjar bli mycket nu. Måste bara få loss Rhodactisarna.Mvh Daniel Citera
Nemisis Postat 22 december 2012 Postat 22 december 2012 Jag har tagit bort massor i mitt kar med ett rakblad som man för in mellan stammen och stenen sen skrapar man lite försiktigt. Brukar få bort allt på detta sätt tar in speciellt lång tid heller... Citera
atropos Postat 22 december 2012 Postat 22 december 2012 När du gör vattenbyte så sug bort dom med slangen.Dom släpper snabbt från stenen på detta sätt Skär du i dom eller skrapar så kommer dom säkert tillbaka innom någon vecka! Citera
Tribiani Postat 22 december 2012 Författare Postat 22 december 2012 När du gör vattenbyte så sug bort dom med slangen.Dom släpper snabbt från stenen på detta sätt Skär du i dom eller skrapar så kommer dom säkert tillbaka innom någon vecka!Tack ska testa detta Citera
lottac Postat 22 december 2012 Postat 22 december 2012 Min Xenia skulle inte lossna av att jag suger bort den . Jag klipper med en sax och skrapar bort den där jag inte vill ha den! Lycka till och god jul! Citera
Tribiani Postat 22 december 2012 Författare Postat 22 december 2012 De små gick att suga upp men de stora fick jag skrapa bort. Tack för alla tips och god jul på er också Mvh Tribiani / Daniel Citera
freddi36 Postat 22 december 2012 Postat 22 december 2012 Borde dom inte gå att döda på samma vis som glasrosor? Citera
Tribiani Postat 23 december 2012 Författare Postat 23 december 2012 Stenen blev väldigt "naken" efter rensningen. Det återstår att se om jag blev av med allt.Mvh Tribiani / Daniel Citera
odel68 Postat 23 december 2012 Postat 23 december 2012 Julbadar du stenarna ? Hoppas det blir bra mvh odel68 Citera
Tribiani Postat 23 december 2012 Författare Postat 23 december 2012 Ja jag gör ju det Ola . Xenian började ta sig lite väl stora friheter hehe Citera
Ted-m Postat 24 december 2012 Postat 24 december 2012 Xenia är ju annars rätt fint men då hjälper det om man har en mjukkoralls burk som jag .Har dock inget tipps på att hålla den i shack bara föröka den Citera
Tribiani Postat 24 december 2012 Författare Postat 24 december 2012 [ATTACH=CONFIG]87631[/ATTACH]Xenia är ju annars rätt fint men då hjälper det om man har en mjukkoralls burk som jag .Har dock inget tipps på att hålla den i shack bara föröka den Wow, det var mycket Xenia! Visst är den fin men jag vill ha den lite mer begränsad. Ska testa Mannes förslag sen med att ha den på en isolerad sten ute i sanden. Snygg drömkejsare föresten Mvh Tribiani / Daniel Citera
Guest Postat 13 januari 2013 Postat 13 januari 2013 [ATTACH=CONFIG]87631[/ATTACH]Xenia är ju annars rätt fint men då hjälper det om man har en mjukkoralls burk som jag .Har dock inget tipps på att hålla den i shack bara föröka den OJOJOJ vilket ögon godis frågan är om sten eller mjukt är finast :/ Det är liksom fint på olika sätt. Detta kar pillar ju d flästa sten kar impad Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.