Gå till innehåll

snabb fosfat förbrukande macroalg?


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja ha tips på en macro alg som är duktig på att förbruka fosfat.

Har ni ett bra tips så undrar jag om ni då har lite över till mig. Jag vill få ner mitt fosfat som är för högt så jag får en massa cyano som jag är trött på.

jag matar endast med mysis och artemia samt reef-roids från pollyp lab

sen använder jag dricksvatten men tittar på på vilka värde vattnet har eng VA syd så är det mindre än 0,005 fosfat.

Så vad kan vara källan till mitt fosfat och kan macroalger hjälpa mig att få ner värdet?

jag har fått tips att höja KH vilket ligger på 10,7 för närvarande men för mig är det ett ok värde. på vilket sätt har KH betydelse för fosfaten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är dina värden på fosfat och nitrat, och vilket testkit använder du? Kan du mäta dig till fosfat och nitrat i nyblandat saltvatten som stått ett dygn?

KH har inget samband med fosfaten, men du menar kanske PH? Ett högt PH får fosfaten att fälla ut men då tror jag att man bör ligga på 8,3 eller mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om att blå:aktig färg jan vara svår att tyda för i mitt fall så är den ljusare än den blågröna men betydligt blåare än färgen innan och ev till och med ljusare. Men jag tolkar det på färgen endast och då blir det i mitt fall 0,5

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bild på det som jag tycker kan vara svårt att bedöma.

post-4894-14468927667001_thumb.jpg

post-4894-14468927667375_thumb.jpg

post-4894-14468927667715_thumb.jpg

post-4894-14468927668165_thumb.jpg

Det är samma test , det enda jag har gjort är att snurra på plattan i olika lägen. Så vad tycker ni att värdet är för mig så tolkar jag det som 0,5.

Sen så ingen som hade tips på en bra makro alg?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Red Sea's fosfattest ett tag men fick aldrig ner det till lägre än 0,36. Efter kontroll med Hanna resp Rowa kunde jag konstatera att med Red Sea testet fick jag ett felaktigt högt värde, så mitt tips är att prova ett annat test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...