Gå till innehåll

Hur vet man om något är dött?


jacs

Rekommenderade inlägg

Jag bara måste ställa denna fråga. Om något har dött så händer vad, typ hög nitrit, luktat konstigt?

Ja, båda kan förekomma men det beror ju på hur stort djuret var och även akvariets storlek...

Inte helt lätt att veta om något är dött... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80L och har bara 2 eremiter samt 3 snäckor och en clown i. Har ej sett till några snäckor på ett par dagar men har läst att dessa kan gömma sig i en vecka lr så innan man ser de oftare. Idag så var det något vitt slem som satt fast runt termometer och där vatten pumpens stråle träffar glaset, därav min dumma fråga.

//jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Nu börjar iofs nitriten gå ned men har haft över 5 ett par dagar på raken. Så det är väl bara att fortsätta med nitrivec och tester för att se när det är ok då. Sedan hoppas jag att snäckorna visar sig lite mera. Som ni andra skriver ta det lugnt med vattnet så blir det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det försiktigt med matningen. Stoppa den. Nitriten går inte upp så fort pga att snäckor dött men ammoniak kan bildas innan.. När en snäcka dör och du har eremiter i karet så brukar de få sig ett skrovmål. Stoppa maningen till nitriten gått ner - fortsätt med nitrivec.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara matat en gång sedan jag fick dessa, och efter nitriten stack så har jag pumpat ned nitrivec om man nu kan skriva så. Idag så är vattnet inte knall rött utan nästan nere på gult. Skall se imorgon hur det ser ut men känns som att man kan stoppa med nitrivec nu. Och nu ikväll så har de flesta varit framme och visat sig, saknar bara den fina blå/svart randiga eremiten som jag inte sett på ett par dagar. Den andra gröna eremiten har satt sig precis under avrinningen och den flyttade jag på en gång men 30 minuter senare var han där igen. Helt annan aktivitet nu än när nitriten var knall röd, tur var att kompisen hade en 500ml nitrivec hemma då alla affärer har ju stängt runt jul, inte mycket kvar i den flaskan nu.

Måste säga detta men utan er hjälp här på forumet och ni vet vem i affären så hade det varit döds dömt att starta ett salt för första gången så ta nu och sträck på er för här kommer ett stort "TACK" från mig. Man har lärt sig mycket på denna lilla tid och är fortfarande en n00b när det gäller salt.

Och det stämmer det ni har skrivit att har man väl startat ett litet salt så vill man ha större allredan.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa inte med nitrivec förrän det är 0 i nitrit. Köp ny eller tillverka lite fattigmansnitrivec. Några nävar ytjord (ogödslad) - slamma upp i några liter vatten. Filtrera genom kaffefilter. Ställ filtratet (den filtrerade vätskan) i kylskåp. Pytsa i lite varje dag tills nitrit är lika med 0.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...