Blåbert Postat 27 december 2012 Postat 27 december 2012 Detta satt på undersidan av en fragsten med en liten sarcophyton som jag köpte idag. Är det en anemon.Den är lite mörk tyvärrEn ormstjöstjärna samt en orange bristle worm har kag skymtat också. Bör jag få ur masken? Citera
Liljegren87 Postat 27 december 2012 Postat 27 december 2012 Tycker det ser ut som en glasros men det kan säkert någon mer kunnig kunna säga säkert. Citera
gurra600 Postat 27 december 2012 Postat 27 december 2012 Nja .. skulle nog tro att det är en glasros, inget man vi ha.http://se.reeflex.net/tiere/961_Aiptasia_diaphana.htmKenny Citera
Blåbert Postat 27 december 2012 Författare Postat 27 december 2012 Misstänkte väl det. Varmvattensmetoden då?Är detta nån annan typ av glasros? Citera
Blåbert Postat 27 december 2012 Författare Postat 27 december 2012 Nu r dom kokta. Det var två på fragstenen pch sen det andra typen. Masken lyckades jag nypa också: Citera
ormet Postat 27 december 2012 Postat 27 december 2012 Borstmaskar anses vara nyttodjur. Bra detritusätare. Personligen klarar jag inte av dom, nån slags fobi. Och deras bajs är åxå bajs. /sent from phone Citera
Blåbert Postat 27 december 2012 Författare Postat 27 december 2012 De är asäckliga! Och jag vill inte göda ett potentielt monster. Nu är det väl inte hela världen, tror jag har skymtat andra i burken, men jag kunde ta denna och gjorde det Citera
Blåbert Postat 27 december 2012 Författare Postat 27 december 2012 Damn, nu har jag sett en till, myyycket större. Denna lät sig inte nypasmav stekpincetten...Frågan har vääl avhandlats, men kan mam fånga dem itan att ta upp stenen?Kan de göra skada om de inte är monsterstora? Denna var väl som en ordinär daggmask...Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Guest Postat 27 december 2012 Postat 27 december 2012 Dem gör ingen skada om det är dem vanliga som är ludena på sidorna. Men använd handskar då dem släpper borst som kan klia så in i ***** . Sedan finns en annan typ " 4 munnad" Den är inte något man vill ha i karet äter allt man inte vill den skall äta. Citera
Guest Postat 27 december 2012 Postat 27 december 2012 Ta dem på natten då brukar dem vara ute på jakt. Citera
DaTrucka Postat 28 december 2012 Postat 28 december 2012 Lär inte kunna utrota borstmask (om man inte förgiftar hela karet förstås), det finns alla gånger några hundra i karet.Det är som sagt nyttodjur som äter rester och skit som inget annat djur vill ha/kommer åt.Dom är inte direkt trevliga att se på, kan jag hålla med om (finns någon enstaka här på SG som har dedikerat kar för dessa kryp och matar dom aktivt, lite overkill tycker jag).Ta bort dom lite större, typ 10 cm och uppåt är min rekommendation. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.