Gå till innehåll

moonlightfråga och vattenbytefråga


slarvid

Rekommenderade inlägg

fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va?

typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1

Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta?

Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Japp, en del kör hela natten andra i några timmar efter släckning, det finns några varianter, får helt enkelt testa.

Dock tror jag att den lampan blir lite stark som månlyse om den ska gå hela natten.

2. Hur långt är ett snöre?

Beror lite på vad man ska ha det till helt enkelt, dom första veckorna finns det väl egentligen ingen större anledning att byta (men skadar nog inte).

Tror dom flesta kör med 10-20% i veckan, när man väl fått i lite djur och så.

Man kan ha färdigblandat i dunke, men då måste det stå med cirkulation annars börjar det ruttna efter ett tag. Bättre att blanda nytt en dag innan det är dax att byta. Pump är att föredra när det kommer till att blanda salt men det fungerar med skaka. Saltet måste lösas ordentligt innan man ställer undan dunken, annars finns en risk för utfällning, blanda, blanda, blanda är lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...