Guest Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Har en Sps som är på bättringsvägen. Dock när den satte fart och lappa ihopa sig så har den blivit attakerad av alger.Det är lila/röda trådiga (cyano) sitter enbart på spsen ingen annanstans i karet. Den ser bra ut om man borser från gammla skador och alger. Hur ska man göra låta den sköta detta själv eller på något sätt få bort dem. Jag vill ju störa den så lite som möjligt nu när den äntligen fått lite levnadsgnista.Algerna sitter på grenarna inte i botten en så länge. Citera
loopmannen Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Är det cyano så sug bort dem helt enkelt. Citera
Septimius Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Kan nog bli svårt att bli av med, då cyanon lever på fosfaten som finns i den delen av korallskelettet som inte har någon vävnad. Att suga bort cyanon ofta kanske till slut får bort den. Citera
Guest Postat 1 januari 2013 Postat 1 januari 2013 Suga bort har jag testat utan bra resultat algerna sitter lite för hårt för att suga bort Har försökt pilla bort men det kommer tillbaka Citera
Wigge Postat 1 januari 2013 Postat 1 januari 2013 jag hade pillat bort så mycket jag kunnat sen lagt den i sumpen utan ljus i någon dag så hade det säkert försvunnit=) Citera
jimmy Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Nej inte lägga den utan ljus då dör ju korallen !sitter den lös kan du blåsa den lite genom att hålla den framför pumpen.Annars låt den vara algerna är troligtvis bara på den döda delen av korallen Citera
Guest Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Jag ska se till att plåta den stackaren imorgon. Jag tänker lite så här vill ju stressa den så lite som möjligt och om man pillar på den och flyttar runt den hur mår den då? Algerna stressar dem med en om man pillar på den?Vill ju att den ska repa sig så mycket som det bara går. Som det är nu lappar den ihopa sig oerhört segt = algerna snor mycket näring?Släcka hela karet och lägga något över någon dag va tror ni ? minska ljuset? nu har jag 9h full fräs 2h månljus Citera
Guest Postat 2 januari 2013 Postat 2 januari 2013 Algerna sitter lite här och där då den hade polype blowoute nyligen och har dåigt försvar Citera
Guest Postat 3 januari 2013 Postat 3 januari 2013 Så här ser det ut nu försökt få bort så mycket som möjligt det lite mer som ej är med på bild. Citera
Guest Postat 10 januari 2013 Postat 10 januari 2013 Nu är det bara alger kvar på den delen som är fraggad. Frugan är vad jag skall göra den värkar lappa ihopa sig bra och ser väldigt glad ut:) Ska jag såga av där den tidigare är fraggad och få en ny yta där så den kan lappa ihopa sig eller va tror ni låta det vara ser ju inte så fint ut. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.