Gå till innehåll

Få bort alger från sps


Guest

Rekommenderade inlägg

Har en Sps som är på bättringsvägen. Dock när den satte fart och lappa ihopa sig så har den blivit attakerad av alger.

Det är lila/röda trådiga (cyano) sitter enbart på spsen ingen annanstans i karet. Den ser bra ut om man borser från gammla skador och alger. Hur ska man göra låta den sköta detta själv eller på något sätt få bort dem. Jag vill ju störa den så lite som möjligt nu när den äntligen fått lite levnadsgnista.

Algerna sitter på grenarna inte i botten en så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska se till att plåta den stackaren imorgon. Jag tänker lite så här vill ju stressa den så lite som möjligt och om man pillar på den och flyttar runt den hur mår den då? Algerna stressar dem med en om man pillar på den?

Vill ju att den ska repa sig så mycket som det bara går. Som det är nu lappar den ihopa sig oerhört segt = algerna snor mycket näring?

Släcka hela karet och lägga något över någon dag va tror ni ? minska ljuset? nu har jag 9h full fräs 2h månljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det bara alger kvar på den delen som är fraggad. Frugan är vad jag skall göra den värkar lappa ihopa sig bra och ser väldigt glad ut:) Ska jag såga av där den tidigare är fraggad och få en ny yta där så den kan lappa ihopa sig eller va tror ni låta det vara ser ju inte så fint ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...